Życie ludzkie zawsze musi być chronione
Treść
O niezmiennej nauce Kościoła na temat zła aborcji przypomniała watykańska Kongregacja Nauki Wiary. W specjalnej nocie opublikowanej na łamach "L'Osservatore Romano" przypomniano fragmenty Katechizmu Kościoła Katolickiego, w których zostało zawarte nauczanie na temat zabijania dzieci poczętych. W dokumencie podkreślono z mocą, że życie ludzkie od chwili poczęcia powinno być szanowane i chronione w sposób absolutny.
Wydanie noty związane jest z szeregiem listów, jakie dotarły do Stolicy Apostolskiej, informujących o zamieszaniu, jakie nastąpiło w różnych krajach, przede wszystkim Ameryki Łacińskiej, spowodowanym manipulacjami i instrumentalizacją jednego z artykułów ks. abp. Rino Fisichellego, prezesa Papieskiej Akademii Nauk. Jak przypomniało Radio Watykańskie, tekst, który ukazał się na łamach "L'Osservatore Romano" 15 marca 2009 roku, dotyczył smutnej i głośnej sprawy brazylijskiej dziewczynki. Przypomnijmy, że metropolita Olinda i Recife ks. abp José Cardoso Sobrinho ekskomunikował matkę i lekarzy, którzy dokonali aborcji na 9-letniej dziewczynce. Dziewczynka oczekiwała narodzin bliźniaków. Od 3 lat była ona ofiarą gwałtów dokonywanych przez jej ojczyma. Uzasadniając ogłoszenie ekskomuniki, ksiądz arcybiskup oświadczył, że zabijanie dzieci poczętych jest w nauce Kościoła zawsze przestępstwem.
Odnosząc się do artykułu ks. abp. Rino Fisichellego, w opublikowanej 11 lipca nocie Kongregacja Nauki Wiary podkreśliła, że przedstawiono w nim nauczanie Kościoła, biorąc pod uwagę dramatyczną sytuację wspomnianej dziewczynki. Przypomniano jednocześnie, że dziecko to spotkało się z wszelką duszpasterską delikatnością, zwłaszcza ze strony ordynariusza Olindy i Recife ks. abp. José Cardoso Sobrinho.
Nienaruszalne prawo
Wobec pewnych nieporozumień Kongregacja Nauki Wiary podkreśliła, że nauczanie Kościoła o aborcji nie zmieniło się i nie może się zmienić. W nocie przypomniała nauczanie Katechizmu Kościoła Katolickiego zawarte w numerach 2270-2273. Cytując poszczególne katechizmowe zapisy, zwróciła uwagę, że już od pierwszej chwili swego istnienia istota ludzka powinna mieć przyznane prawa osoby, wśród nich nienaruszalne prawo każdej niewinnej istoty do życia. Zwrócono uwagę, że Kościół od początku twierdził, że złem moralnym jest każde spowodowane przerwanie ciąży. "Nauczanie na ten temat nie uległo zmianie i pozostaje niezmienne. Bezpośrednie przerwanie ciąży, to znaczy zamierzone jako cel lub środek, jest głęboko sprzeczne z prawem moralnym" - podkreślono, cytując Katechizm.
Kongregacja Nauki Wiary przypomniała, że formalne współdziałanie w dokonaniu aborcji stanowi poważne wykroczenie i że Kościół nakłada kanoniczną karę ekskomuniki za to przestępstwo przeciw życiu ludzkiemu. Jednocześnie zwrócono uwagę, że Kościół nie zamierza przez to ograniczać zakresu miłosierdzia. Ukazuje jednak ciężar popełnionej zbrodni, szkodę nie do naprawienia wyrządzoną niewinnie zamordowanemu dziecku, jego rodzicom i całemu społeczeństwu.
W watykańskim dokumencie podkreślono, że niezbywalne prawo do życia każdej niewinnej istoty ludzkiej stanowi element konstytutywny społeczeństwa cywilnego i jego prawodawstwa. Gdy natomiast państwo nie używa swej władzy w służbie praw każdego obywatela, a w szczególności tego, który jest najsłabszy, zagrożone są podstawy praworządności państwa.
Odpowiedzialność służby zdrowia
Nota Kongregacji Nauki Wiary przypomniała także nauczanie Ojca Świętego Jana Pawła II zawarte w encyklice "Evangelium vitae". "Mocą władzy, której Chrystus udzielił Piotrowi i jego Następcom, w komunii z Biskupami - którzy wielokrotnie potępili przerywanie ciąży, zaś w ramach wspomnianej wcześniej konsultacji wyrazili jednomyślnie - choć byli rozproszeni po świecie - aprobatę dla tej doktryny - oświadczam, że bezpośrednie przerwanie ciąży, to znaczy zamierzone jako cel czy jako środek, jest zawsze poważnym nieładem moralnym, gdyż jest dobrowolnym zabójstwem niewinnej istoty ludzkiej. Doktryna ta, oparta na prawie naturalnym i na słowie Bożym spisanym, jest przekazana przez Tradycję Kościoła i nauczana przez Magisterium zwyczajne i powszechne" - zacytowano fragment papieskiego dokumentu. Kongregacja zwróciła też uwagę na odpowiedzialność pracowników służby zdrowia. "Ich zawód każe im strzec ludzkiego życia i służyć mu. W dzisiejszym kontekście kulturowym i społecznym, w którym nauka i sztuka medyczna zdają się tracić swój wrodzony wymiar etyczny, mogą doznawać oni często silnej pokusy manipulowania życiem, z czasem wręcz powodowania śmierci. Wobec istnienia takiej pokusy wzrasta niezmiernie ich odpowiedzialność, która znajduje najgłębszą inspirację i najmocniejsze oparcie właśnie we wrodzonym i niezbywalnym wymiarze etycznym zawodu lekarskiego, o czym świadczy już starożytna, ale zawsze aktualna przysięga Hipokratesa, według której każdy lekarz jest zobowiązany okazywać najwyższy szacunek życiu ludzkiemu i jego świętości" - przypomniano słowa Jana Pawła II z encykliki "Evangelium vitae".
SJ
"Nasz Dziennik" 2009-07-14
Autor: wa