Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Znakomita msza Bibera

Treść

Heinrich Ignaz Franz von Biber, autor wielu dzieł wokalno-instrumentalnych, do których sięga się ostatnio coraz częściej, był kompozytorem przez lata znanym wyłącznie dzięki sonatom skrzypcowym. Dla swojego protektora, arcybiskupa salzburskiego Maksymiliana Gandolpha von Khuenburga, Biber napisał tak efektowne dzieło, jak "Missa Salsburgensis", a na jego pogrzeb stworzył niecodzienne Requiem. Nie tak dawno nagrano kilka znakomitych płyt, wspomnijmy choćby wspaniałą "Missa Bruxellensis" właśnie Bibera. Teraz na najnowszej płycie otrzymujemy wielkanocną "Missa Christi resurgentis" napisaną również dla arcybiskupa Salzburga.
"Missa Christi resurgentis" powstała na Wielkanoc 1674 r. i prawdopodobnie była wykonywana w okazałej katedrze salzburskiej ze słynnych czterech chórów, by nadać dziełu potęgę brzmienia oraz wystawność należną najważniejszej liturgicznej celebracji w roku kościelnym. Nie będę tu opisywał dzieła i jego budowy, bo to znakomicie przedstawia komentarz płytowy. Dodam tylko, że między częściami rekonstruowanej mszy nagrano utwory instrumentalne Bibera. Warto natomiast zająć się samym wykonaniem.
Bogata paleta barw i odcieni muzyki Bibera wykonana jest wspaniale przez The English Concert & The Choir of The English Concert pod kierunkiem skrzypka i kierownika artystycznego zespołu Andrew Manze'a. Nieziemskie niemal brzmienie instrumentów i głosów całego zespołu to niespotykana stylowość, elegancja, sugestywna interpretacja. Andrew Manze, nagrywając dzieło w jednym z londyńskich kościołów, ustawił muzyków podobnie, jak są chóry w katedrze w Salzburgu. Z ciekawych zabiegów kompozytorskich i pomysłowości przytoczę pełne elegancji użycie zarówno głosów solowych, jak i instrumentów, zawierające w sobie piękną symbolikę trynitarną i teologiczną (patrz Gloria i Credo). Msza Bibera tchnie radością z triumfu życia nad śmiercią, podniosłością okazji, na którą została napisana. Styl kompozycji dostosowany jest do salzburskich warunków akustycznych: fragmenty tutti, operujące raczej homofonią i powolnym ruchem harmonicznym, skontrastowane są przez odcinki concertato, w których usłyszeć można rozmaite zestawy głosów i instrumentów. Obok części masywnych i pełnych blasku słyszymy fragmenty bardzo intymne i wysublimowane.
Andrew Manze ma znakomite wyczucie tej muzyki. W nagraniu na pierwszy plan wybijają się chórzyści, smyczkowcy i instrumenty dęte. Przez cały niemal czas trwa dialog grup wokalnych i instrumentalnych. Wśród instrumentów znakomicie wypadają trębacze, bo grają brawurowo. Niebiańsko śpiewają chórzyści, szczególnie soprany i basy.
Jest to dla mnie płyta wyjątkowo dobra i pięknie wydana.
ks. Arkadiusz Jędrasik

Heinrich Ignaz Franz von Biber 1644-1704
Missa Christi resurgentis
The English Concert & The Choir of The English Concert
Andrew Manze, dyrygent
Harmonia Mundi HMU 907397 (77'34")
Dystrybucja: CMD Opole, cmd@cmp.pl;
tel. 071 441 65 56

"Nasz Dziennik" 2006-04-12

Autor: ab