Zdążyć przed Nord Stream
Treść
 			Poseł do Parlamentu Europejskiego Marek Gróbarczyk apeluje do  premiera Donalda Tuska o niezwłoczne podjęcie działań na rzecz  zaniechania przez Nord Stream budowy kolejnych dwóch nitek Gazociągu  Północnego. 
To efekt publikacji "Naszego Dziennika", w których ujawniliśmy, że  niemiecko-rosyjskie konsorcjum szykuje się do położenia na dnie Bałtyku  dwóch dodatkowych nitek Gazociągu Północnego. Były minister gospodarki  morskiej Marek Gróbarczyk uważa, że pogłębia to zagrożenia dla rozwoju  polskich portów. Stąd apel do premiera Donalda Tuska oraz  parlamentarzystów i władz samorządowych Pomorza Zachodniego o  ponadpolityczne porozumienie, którego skutkiem będzie wpływ na  zaniechanie przez Spółkę Nord Stream AG ewentualnej budowy kolejnych  odnóg Gazociągu Północnego.
Marek Gróbarczyk wskazuje, że do czasu przeprowadzenia takich  konsultacji i zawarcia stosownych umów międzynarodowych  zabezpieczających interesy zachodniego wybrzeża Polski, a przede  wszystkim możliwości rozwoju Zespołu Portów Szczecin - Świnoujście,  konieczne jest podjęcie przez premiera Tuska uprzedzających inicjatyw.  Takich, które dadzą portom Szczecin - Świnoujście gwarancje, że będą do  nich mogły zawijać statki o zanurzeniu do 13 metrów. W szeroko  uzasadnionym apelu Gróbarczyk przypomina, że już pierwsza część  gazociągu została zbudowana mimo protestów krajów nadbałtyckich. Plany  budowy trzeciej i czwartej nitki rodzą - zdaniem europosła - obawy o  dalsze naruszanie interesów gospodarczych państw przybrzeżnych, a w  szczególności Polski.
"Położenie dotychczasowych nitek gazociągu na dnie Bałtyku, w sposób  przecinający tor podejściowy do portów Zespołu Portów Szczecin -  Świnoujście, de facto spowodowało, że statki o zanurzeniu powyżej 13  metrów nie mogą obecnie wpływać do tego portu. Zjawisko to uniemożliwiać  będzie przyjmowanie w przyszłości statków o większym tonażu, a tym  samym zanurzeniu. (...) dalsza rozbudowa Gazociągu Północnego o kolejne  dwie nitki może naruszać podstawowe dla Unii Europejskiej zasady swobody  przepływu towarów i usług oraz zasadę swobodnej i niezakłóconej  konkurencji, a nadto zakaz ograniczeń ilościowych i środków o skutku  podobnym" - argumentuje Gróbarczyk.
Autor apelu wskazuje, że budowa Gazociągu Północnego i planowana jego  rozbudowa może doprowadzić do wydatnego naruszenia swobody przepływu  towarów. Jeśli do Zespołu Portów Szczecin - Świnoujście nie będą mogły  wpływać statki o podwyższonym tonażu, a przez to zanurzeniu, oznaczać to  będzie faktyczną blokadę portu dla przewożonych tymi statkami towarów.
Podobne zastrzeżenia można wysuwać z punktu widzenia zasady swobodnej  konkurencji. Jak wyjaśnia Gróbarczyk, wskutek ustanowienia blokady o  charakterze faktycznym - rurociąg przeprowadzony po dnie,  uniemożliwiający wpływanie statków o głębszym zanurzeniu - jednostki  będą obsługiwane wyłącznie przez porty niemieckie, położone na zachód od  konstrukcji gazociągu, natomiast polskie porty zostaną takiej  możliwości pozbawione. "Jest to zatem przykład jawnej dyskryminacji  równorzędnych podmiotów (portów) na rynku wewnętrznym" - pisze europoseł  do premiera Tuska.
Steffen Ebert, rzecznik prasowy Nord Stream, w rozmowie z "Naszym  Dziennikiem" jeszcze raz potwierdził, że prowadzone są badania na temat  rozbudowy Gazociągu Północnego do czterech nitek. - Jesteśmy na etapie  sprawdzania możliwości zrealizowania takiego projektu. Ale faktem jest,  że rozważamy taką ewentualność - przyznaje Ebert.
Dwie pierwsze nitki gazociągu powstały bardzo szybko. 29 sierpnia 2006  roku rosyjska firma Gazprom oraz niemieckie firmy E.ON Ruhrgas i BASF  podpisały w Moskwie porozumienie końcowe dotyczące budowy Gazociągu  Północnego i utworzenia konsorcjum Nord Stream. Następnie ekspresowo  załatwiano wszelkie pozwolenia. Pierwsze rury zaczęto kłaść w 2010 roku,  a pierwsza nitka była gotowa w niecały rok. 8 listopada 2011 roku  nastąpiło oficjalne otwarcie gazociągu Nord Stream. Drugą nitką - według  zapewnień Nord Stream - gaz popłynie jeszcze tej jesieni.
Waldemar Maszewski, Hamburg
Nasz Dziennik Czwartek, 15 marca 2012, Nr 63 (4298)
Autor: au