Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Zakończył się 45. Muzyczny Festiwal w Łańcucie

Treść

Przez cały tydzień, od 13 do 19 maja, w sali balowej łańcuckiego zamku - dawnej rezydencji magnackiej Potockich i Lubomirskich, rozbrzmiewały śpiewy i muzyka. Mieniły się światłem kryształowe żyrandole, zmieniały piękne dekoracje kwiatowe, a głosy ptaków z otaczającego zamek parku mieszały się z występami solistów i zespołów muzycznych. Budzące podziw stylowe wnętrza i muzyka dawnych mistrzów: Vivaldiego, Bacha, Mozarta, Rossiniego, Schuberta, Brahmsa, Zarębskiego, K.J. Lipińskiego, Musorgskiego pozwalały miłośnikom muzyki przenieść się w świat piękna minionych epok.
Królowała muzyka i pieśń kameralna. Nie zabrakło też muzyki współczesnej: zagrano utwory Szostakowicza, a w rzeszowskiej filharmonii pianista Leszek Możdżer, wiolonczelista Andrzej Bauer i Michał Skrok przedstawili jazzowe wizje muzyki Lutosławskiego. Ostatni koncert odbył się w rzeszowskiej katedrze pw. Najświętszego Serca Jezusowego w dniu 21 maja. Zaprezentowano tam najsłynniejsze oratorium Feliksa Nowowiejskiego "Quo vadis". Wystąpiła Orkiestra Filharmonii Rzeszowskiej, Chór Polskiego Radia w Krakowie, Zespół Madrygalistów "Capella Cracoviensis". Dyrygował Jerzy Kosek, autor tegorocznego festiwalu. Partie solowe zaśpiewali: Barbara Kubiak - sopran, Jerzy Mechliński - baryton, Józef Jan Frakstein - bas, Tomasz Zając - organy. Chór przygotował Włodzimierz Siedlik, a zespół - Stanisław Krawczyński. Współorganizatorem koncertu było Stowarzyszenie Dziedzictwo Jana Pawła II "Lumen et Spes".
Feliks Nowowiejski, kompozytor rodem z Warmii, autor m.in. "Roty" funkcjonującej przez pewien czas jako drugi hymn narodowy, opery "Legenda Bałtyku", hymnów: "Pieśni o orle", "O polski kraju święty", psalmu "Ojczyzna", pieśni solowych inspirowanych folklorem warmińskim, znany był ze swojej patriotycznej twórczości i postawy, brał udział w pracach plebiscytu na Warmii. Za twórczość w dziedzinie muzyki kościelnej otrzymał tytuł szambelana papieskiego, a za zasługi na polu rozwoju sztuki najwyższe odznaczenie państwowe - Krzyż Komandorski Orderu Polonia Restituta.
Drogę do sławy utorowały mu oratoria: powstałe w 1903 r. "Quo vadis" (premiera 4 maja 1907 r. w Usti nad Łabą) oraz "Znalezienie św. Krzyża" (premiera 11 kwietnia 1906 r. we Lwowie). Kompozytor nie był jednak z nich zadowolony. Ponowna premiera gruntownie przepracowanego "Quo vadis" odbyła się 7 marca 1914 r. w Amsterdamie. Pomysł napisania tego oratorium zrodził się nie tylko z powodu zainteresowania się kulturą rzymską podczas pobytu w Rzymie, ale także twórczością Henryka Sienkiewicza, a zwłaszcza powieścią, w której pisarz, ukazując prześladowanie świata chrześcijańskiego przez pogański, myślał o Narodzie polskim ciemiężonym przez zaborców. Nic więc dziwnego, że zarówno treści, jak i muzyka tego monumentalnego dzieła we wspaniałym wykonaniu głęboko poruszyły słuchaczy i wywołały owację.
Cieszący się od lat uznaniem publiczności Muzyczny Festiwal w Łańcucie po raz kolejny okazał się prawdziwym wydarzeniem artystycznym i sukcesem zarówno znakomitych solistów, zespołów muzycznych i orkiestr, jak i organizatora tej imprezy - Filharmonii im. A. Malawskiego w Rzeszowie.
Alicja Trześniowska

"Nasz Dziennik" 2006-05-23

Autor: ab