Za sześć lat pobijemy czas luxtorpedy?
Treść
Zmodernizowana sieć kolejowa, skrócony o godzinę czas dojazdu z Łodzi do Warszawy, komfort podróży, więcej osób korzystających z usług PKP - to założenia, które mają być zrealizowane do 2012 roku. Wczoraj minister transportu Jerzy Polaczek wizytował teren budowy w okolicach Koluszek i uczestniczył w podpisaniu umowy na te prace.
- Skracamy docelowo czas przejazdu z Warszawy do Łodzi z 2 godzin 8 minut do 1 godziny 5 minut - powiedział minister Jerzy Polaczek w Koluszkach po podpisaniu umowy na nadzór i zarządzanie modernizacją linii kolejowej na odcinku Skierniewice - Łódź Widzew. Umowa, którą PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły z konsorcjum dwóch firm: Profil sp. z o.o. oraz Biuro Realizacji Inwestycji Koltech Inwestor sp. z o. o., opiewa na 12,7 mln zł. Według ministra Polaczka, do 2012 roku pociągi miedzy Łodzią a Warszawą kursować będą z prędkością ok. 160 km. Projekt modernizacji linii kolejowej Warszawa - Łódź podzielony został na dwa etapy. Pierwszy to przebudowa odcinka Skierniewice - Łódź i Warszawa Zachodnia - Skierniewice, drugi obejmuje trasy krótkie Łódź Widzew - Łódź Fabryczna, łącznie ze stacjami kolejowymi Łódź Fabryczna i Łódź Widzew. Na pierwszym etapie, na szlaku Rogów - Koluszki, roboty rozpoczęto kilka dni temu
- 11 lipca. Zakończenie budowy całego odcinka o długości 63 km ma nastąpić w pierwszej połowie 2008 roku.
- Prace budowlane w drugim etapie mają zakończyć się w 2012 roku. Przewidywany koszt wykonania robót budowlanych dla tej modernizacji wynosi około 260 mln euro (1 mld 40 mln zł).
W 1938 r. podróż do Warszawy trwała niespełna godzinę. Trasę obsługiwała luxtorpeda - spalinowy wagon motorowy o aerodynamicznych kształtach. Było to połączenie bezpośrednie, a pociąg relacji Łódź - Warszawa nie zatrzymywał się na żadnej stacji. Czy za 6 lat uda się pobić rekord sprzed II wojny światowej?
Anna Skopinska
"Nasz Dziennik" 2006-07-18
Autor: wa