XIII Festiwal Beethovenowski
Treść
Wielkie dzieła symfoniczne i operowe, muzyka kameralna, świetne zespoły  symfoniczne i kameralne oraz światowej sławy soliści wypełnią jak zwykle bardzo  różnorodny program XIII Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, który  trwać będzie w stolicy od 29 marca do 10 kwietnia. 
Tegoroczny  festiwal, który odbywać się będzie pod hasłem "Beethoven: natura i kultura",  będzie nawiązywać też do obchodów: 200-lecia śmierci Georga Friedricha Haendla,  250-lecia urodzin Josepha Haydna i 200-lecia urodzin Feliksa  Mendelssohna-Bartholdy'ego, których dzieła będą dominować w programach wielu  koncertów. Ten fakt stanie się okazją do wysłuchania kilku rzadko wykonywanych  na naszych estradach dzieł. Zabrzmi oratorium "Il ritorno di Tobia", kilka  kwartetów smyczkowych i Symfonia Es-dur "Merkury" Haydna, IX Symfonia na smyczki  "La Suisse" i "Die erste Walpurgisnacht" op. 60 Mendelssohna oraz oratorium "Der  für die Sünde der Wetl gemarterte und sterbende Jesus", zwane "Brockes Passion"  HWV 48, i Sonata g-moll na dwie wiolonczele i fortepian Haendla.
Wydarzeniem  wielkiej wagi artystycznej będzie z pewnością pierwszy dzień festiwalu -  niedziela, 29 marca. Rozpocznie go recital naszego znakomitego barytona Mariusza  Kwietnia, który w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego zaprezentuje program złożony  z pieśni Schumanna, Beethovena, Karłowicza i Ravela. Przy fortepianie  towarzyszyć mu będzie Howard Watkins. 
Oficjalne otwarcie XIII Festiwalu  Wielkanocnego odbędzie się w Filharmonii Narodowej. W programie koncertu  inauguracyjnego dzieła L. van Beethovena, patrona festiwalu: uwertura "Die  Geschöpfe des Prometheus" op. 43, Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 i VII Symfonia  A-dur op. 92. Wykonawcy: znakomita niemiecka skrzypaczka Anne Sophie Mutter,  Sinfonia Varsovia oraz Krzysztof Penderecki, który stanie za dyrygenckim  pulpitem. 
Równie atrakcyjnie zapowiada się koncert finałowy zaplanowany na  10 kwietnia. W jego programie wspomniane wyżej wielkie oratorium "Brockes  Passion" G.F. Haendla z kwintetem znakomitych śpiewaków: Hansem Jörgiem Mammelem  (tenor), Colinem Balzerem (tenor), Sebastianem Noackiem (bas), Sophie Klussmann  (sopran), Svetlaną Donevą (sopran) i Alexandrem Schneiderem (kontratenor).  Solistom towarzyszyć będzie znany i ceniony zespół Akademie für Alte Musik  Berlin oraz Collegium Vocale Ghent. Dyryguje Marcus Creed. 
Interesująco  zapowiadają się wykonania koncertowe dwóch oper. Na sobotę, 4 kwietnia,  zapowiedziano "Manon Lescaut" G. Pucciniego z zestawem znakomitych solistów:  Danielą Dessi (Manon Lescaut), Fabio Armiliato (Kawaler des Greux), Arturem  Rucińskim (Lascaut, brat Manon) oraz Małgorzatą Pańko, Piotrem Nowackim, Rafałem  Bartmińskim i Remigliuszem Łukomskim. Chórem i Orkiestrą Teatru Wielkiego -  Opery Narodowej dyryguje Miguel Gómez-Martínez. W środę, 8 kwietnia, zostanie  wykonana zupełnie nieznana na naszych scenach opera "Der Berggeist" ("Duch gór")  niemieckiego kompozytora Louisa Spohra. I tutaj zadbano o wyjątkowo atrakcyjny  zestaw solistów: Susanne Bernhard (sopran), Agnieszka Piass (sopran), Dan  Karlström (tenor), Szabolcs Brickener (tenor), Wojciech Gierlach (bas) i Eduard  Tsanga (bas). Solistom towarzyszą: Chór Polskiego Radia w Krakowie, Camerata  Silesia, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice i Polska Orkiestra Radiowa. Przy  pulpicie dyrygenckim Łukasz Borowicz. W obu przypadkach miejscem koncertów  będzie Teatr Wielki - Opera Narodowa.
Adam Czopek
"Nasz Dziennik" 2009-03-13
Autor: wa