Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Właściwe usposobienie duszy

Treść

Pewien ojciec powiedział: „Nie możesz kochać, jeśli najpierw nie znienawidziłeś. Jeśli więc nie będziesz nienawidził grzechu, nie będziesz czynił sprawiedliwości, jak to zostało napisane: Odstąp od złego, czyń dobro (Ps 3736,27). Jednakże w tym wszystkim zawsze potrzebne jest właściwe usposobienie duszy…

Pewien ojciec powiedział: „Nie możesz kochać, jeśli najpierw nie znienawidziłeś. Jeśli więc nie będziesz nienawidził grzechu, nie będziesz czynił sprawiedliwości, jak to zostało napisane: Odstąp od złego, czyń dobro (Ps 37[36],27). Jednakże w tym wszystkim zawsze potrzebne jest właściwe usposobienie duszy. Adam bowiem, chociaż był w raju, złamał Boże polecenie (por. Rdz 3,6–7). Hiob zaś siedzący na gnoju zachował je (por. Hi 2,7–10). Stąd wynika, że Bóg wymaga od człowieka, by zawsze miał właściwe dobre usposobienie”.

Słuchasz fragmentu publikacji Apoftegmaty Ojców Pustyni, tom 2 / Czyta: Jan Paweł Konobrodzki OSB / Słuchaj podcastów

Termin „apoftegmaty” odnosi się do zbiorów anegdot, sentencji, jak mówili Grecy – logoi, „słów” Ojców Pustyni. Nie jest łatwo zdefiniować czym są apoftegmaty, gdyż wielka jest ich różnorodność, choć nie mamy wątpliwości, że stanowią jeden rodzaj literacki. Odpowiedź Ojca (apoftegmat w zasadzie jest ze swej natury odpowiedzią na konkretne pytanie) może ograniczać się do kilku sylab, może na nią się składać sentencja, lub opowiadanie o jakimś wydarzeniu rozrastające się do opowieści, jak mówiono niegdyś, „budujących”.

Były one przeznaczone przede wszystkim dla osób niemających doświadczenia w życiu ascetycznym lub dopiero debiutujących na pustyni; miały im przekazać zbiorową mądrość środowisk monastycznych, służyć radą, umocnić w momentach zwątpienia. Stały się tekstami normatywnymi obok Biblii, gdyż mnisi egipscy bardzo rzadko posługiwali się regułami. W apoftegmatach umieszczano sugestie na temat godnego mnicha zachowania w kwestii pożywienia, snu, monastycznej etykiety. Apoftegmaty pozwalały zachować w pamięci postacie sławne, ważne, godne podziwu, które powinny służyć za modele… / Prof. Ewa Wipszycka, fragment publikacji Drugi dar Nilu, czyli o mnichach i klasztorach w późnoantycznym Egipcie

Żródło: cspb.pl, 8

Autor: mj