Więcej sztuki w szkole
Treść
Zwiększenie liczby lekcji plastyki i muzyki oraz wprowadzenie w szkołach zajęć do wyboru: warsztatów teatralnych, malarskich, muzycznych, zakłada list intencyjny podpisany wczoraj przez minister edukacji Katarzynę Hall i ministra kultury Bogdana Zdrojewskiego. Według projektu MEN, edukacja kulturalna najmłodszych dzieci ma być prowadzona tak, by zachęcić je do różnorodnych form ekspresji artystycznej w zakresie muzyki, rytmiki oraz plastyki. Zajęcia te mają objąć znaczną część czasu spędzanego przez dziecko w szkole, ale będą integralne z innymi treściami kształcenia. Dlatego mają nie mieć one charakteru odrębnych lekcji. - Wrażliwość na kulturę, wiedza o kulturze i przygotowanie do uczestnictwa w kulturze znalazły się w stanie dramatycznym. Najmłodsze pokolenie jest pozbawione tego wszystkiego, co jest związane z ich potencjalną twórczością, nasze dzieci nie umieją rysować, słuchać muzyki, mają bardzo ograniczoną wiedzę o tych wszystkich zjawiskach i zdarzeniach, które budują ich świat - zaznaczył minister Zdrojewski. Przypomniał także, że od 1999 roku ograniczono w szkołach liczbę zajęć z przedmiotów artystycznych, co pociągnęło za sobą odejście ze szkół prawie połowy nauczycieli muzyki i plastyki. - Zwiększona liczba godzin oraz zmiany w sposobie nauczania pojawią się w szkołach od 1 września 2009 r., począwszy od pierwszych klas szkół podstawowych i gimnazjów - poinformowała minister Hall. Z kolei prof. Krzysztof Marian Konarzewski z Instytutu Psychologii PAN zauważył: - Kiedyś było tak, że po prostu w szkole uczono dzieci łącznie i muzyki, i plastyki i zrobiono z tego kolejny nudny przedmiot, który trzeba było zakuć, zdać i zapomnieć. A przecież sztuka podwyższa jakość życia. Człowiek, który potrafi odbierać muzykę, jest zdrowszym człowiekiem. Izabela Borańska "Nasz Dziennik" 2008-03-13
Autor: wa