Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Watykan o misji ewangelizacyjnej Kościoła

Treść

Działalność misyjna Kościoła katolickiego nie ma nic wspólnego z prozelityzmem, lecz wynika z natury Kościoła. Próba przekonania innych w kwestiach religijnych nie stanowi ograniczenia niczyjej wolności, lecz poprzez nauczanie i dialog, w pełnej wolności, pobudza do poznania i miłowania Chrystusa. To jedne z najważniejszych tez zawartych w "Nocie doktrynalnej na temat niektórych aspektów ewangelizacji" ogłoszonej wczoraj w Watykanie.

Ogłoszona przez Kongregację Nauki Wiary "Nota doktrynalna na temat niektórych aspektów ewangelizacji" poświęcona jest problemowi właściwego pojmowania misji ewangelizacyjnej prowadzonej przez Kościół katolicki. Nietrudno jednak dostrzec, iż stanowi ona pewnego rodzaju odpowiedź na zarzuty wysuwane pod adresem Kościoła katolickiego przede wszystkim przez Rosyjską Cerkiew Prawosławną, choć nie tylko. Nota stwierdza jasno, że "ewangelizacja może postępować na drodze dialogu, a nie prozelityzmu", a co za tym idzie - manipulacji, zastraszania czy zewnętrznego przymusu "nieliczącego się z godnością i wolnością religijną". Jednocześnie zwraca uwagę, że sytuacja, gdy "chrześcijanin niekatolik, z przyczyn sumienia i przekonany o prawdzie katolickiej, prosi o wejście w pełną jedność z Kościołem katolickim", należy to uszanować nie tylko jako efekt działania Ducha Świętego, lecz również ze względu na "wolność sumienia i religii".
- Notę watykańskiej Kongregacji Nauki Wiary trzeba osadzić w szerszym kontekście posoborowej odnowy Kościoła, której składnikiem stało się także otwarcie na inne religie, a więc dialog międzyreligijny, a także na inne wyznania chrześcijańskie, czyli ekumenizm - stwierdził w wypowiedzi dla "Naszego Dziennika" ks. prof. Waldemar Chrostowski. - W kontekście tego otwarcia bardzo ważne stało się określenie, na czym w sytuacji ekumenizmu i dialogu polega rola i posłannictwo Kościoła katolickiego, jakie są jego zadania w świecie. Istnieje bardzo wyraźna i zawsze pilna potrzeba świadczenia o swojej chrześcijańskiej, katolickiej tożsamości - podkreślił ks. prof. Chrostowski.
Już na samym początku watykańska nota odwołuje się do nakazu Chrystusa skierowanego do Apostołów: "Idźcie na cały świat i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu" (Mk 16, 15). Dokument przypomina prawdę, że głoszenie Dobrej Nowiny o Chrystusie jest pierwszym i podstawowym zadaniem Kościoła. Cytując z kolei encyklikę Papieża Jana Pawła II "Redemptoris missio", przypomina, że "każda osoba ma prawo usłyszeć Dobrą Nowinę Boga, który objawia się i daje w Chrystusie, by w pełni wypełnić swoje powołanie. Prawu temu odpowiada obowiązek ewangelizacji". Stąd też twierdzenie, iż "wszelka próba przekonania innych w kwestiach religijnych stanowi ograniczenie wolności", Nota uznaje za nieuprawnione.
W watykańskiej "Nocie doktrynalnej na temat niektórych aspektów ewangelizacji" czytamy, że nauczanie i dialog, poprzez które pobudza się osobę, w pełnej wolności, do poznania i miłowania Chrystusa, nie stanowi bezprawnej ingerencji w wolność człowieka. Wręcz przeciwnie - jest to "raczej uzasadniona oferta i posługa, która może uczynić owocniejszymi relacje między ludźmi".
Dokument odnosi się również do twierdzeń, według których nie należy promować chrześcijańskiego nawrócenia, albowiem można zostać zbawionym bez wyraźnego poznania Chrystusa i bez formalnej przynależności do Kościoła. Również takie twierdzenie uznane jest za bezzasadne. Nota wyraźnie podkreśla, że skoro Kościół naucza, iż "ostateczna realizacja powołania osoby ludzkiej polega na akceptacji objawienia Bożego w Chrystusie", to głoszenie Chrystusa jest obowiązkiem katolików, który powinien być realizowany nie tylko w stosunku do ludzi innych wyznań, ale również innej wiary. Wynika on również z faktu, że naturalnym pragnieniem człowieka jest, by dzielić się z innymi swymi dobrami, które dla katolika obejmują również dar wiary w Jezusa Chrystusa.
Watykańska Nota podkreśla, że dla chrześcijańskiej ewangelizacji "przyjęcie nowych członków do Kościoła nie jest poszerzeniem grupy władzy, lecz wejściem w sieć przyjaźni z Chrystusem, która łączy niebo i ziemię, kontynenty i odmienne epoki". Zwraca jednocześnie uwagę, że kiedy ewangelizacja katolicka odbywa się w kraju, gdzie żyją chrześcijanie niekatolicy, katolicy muszą pełnić swoją misję, zwracając najwyższą uwagę na "autentyczne poszanowanie ich tradycji i ich duchowego bogactwa" oraz na "szczerego ducha współpracy".
Sebastian Karczewski
"Nasz Dziennik" 2007-12-15

Autor: wa