Przejdź do treści
Przejdź do stopki

W obronie polskiego sokoła

Treść

W prasie motoryzacyjnej pojawiły się niedawno wzmianki o zamiarze nadania nazwy sokół pewnym typom motocykli importowanym do Polski, a produkowanym w jednym z krajów Dalekiego Wschodu. Fakt ten budzi poważne obawy zwłaszcza tych, którzy słusznie markę motocykli sokół ściśle utożsamiają z polskimi tradycjami motoryzacyjnymi.
W całej sprawie istotny jest również fakt, że praw do tej nazwy nie można już zakupić, gdyż produkująca polskie motocykle sokół fabryka - Państwowe Zakłady Inżynierii, przestała istnieć niemalże wraz z wybuchem II wojny światowej. Wykorzystanie więc tej nazwy dla produkowanych na wschodzie motocykli jest działaniem nieuzasadnionym i bezprawnym. Stąd też Muzeum Techniki w Pałacu Kultury i Nauki dla przypomnienia historii polskich motocykli sokół i stając w obronie nazwy pojazdów przysługującej jedynie polskim jednośladom, zaprasza na pokaz pt. "Te wspaniałe sokoły". W trakcie ekspozycji trwającej od 7 października do końca bm. zostaną pokazane unikatowe polskie motocykle z serii sokół 200 i sokół 500 (prototypowy egzemplarz).
To właśnie słynna seria motocykli sokół produkowanych przed II wojną światową przez Państwowy Zakład Inżynierii wniosła znaczący wkład do rozwoju motoryzacji międzywojennej Polski. Pierwszymi pojazdami z tej serii wytwarzanymi od 1932 r. i 1935 r. był sokół 1000 i sokół 600. Motocykle słynęły z dobrej konstrukcji i korzystnych cech eksploatacyjnych. Dzięki temu głównym odbiorcą tych jednośladów było Wojsko Polskie.
Produkcję motocykli tego typu rozpoczęto w maju 1939 r. i prowadzono do pierwszych dni września. Wykonano jedynie 74 pojazdy, które jednak w większości przepadły w wojennej zawierusze.
Anra
Nasz Dziennik 2-10-2003

Autor: DW