Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Uzdrowić polską szkołę

Treść

O potrzebę odejścia od szkodliwych - postmodernistycznych, liberalnych i globalistycznych tendencji we współczesnym szkolnictwie oraz pedagogice na rzecz powrotu do sprawdzonych i klasycznych już systemów kształcenia apelowano podczas drugiej konferencji pn. "O naprawę polskiej szkoły". W sobotnim spotkaniu, które zorganizowane zostało przez krakowskie Stowarzyszenie "Klub Fides et Ratio", uczestniczyło prawie stu nauczycieli i wychowawców.
Konferencję odbywającą się w auli św. Benedykta przy nowohuckim kościele pw. Matki Bożej Częstochowskiej rozpoczęła Msza św. celebrowana przez ks. dr. Henryka Majkrzaka, wykładowcę Papieskiej Akademii Teologicznej i Instytutu Edukacji Narodowej. Ksiądz Majkrzak zapoczątkował cykl prelekcji skierowanych do pedagogów. W swym referacie zatytułowanym "Święty Tomasz - mistrz wychowania na trudne czasy" mówca skoncentrował się na społecznym wymiarze osoby. Stwierdził, że człowiek ze swej natury jest istotą społeczną, bo potrzebuje bliźnich dla pełnej realizacji życia moralnego, duchowego, rodzinnego i państwowego. - Bez społeczeństwa człowiek nie jest w stanie zrealizować siebie samego i nie jest zdolny zaspokoić swoich potrzeb. Ludzie jednoczą się, by razem prowadzić dobre, cnotliwe życie - zaznaczył wykładowca filozofii człowieka.
Drugi z referatów zaprezentowany został przez mgr. Dariusza Zalewskiego - autora książki "Wychować człowieka szlachetnego", i dotyczył problematyki moralności oraz znaczenia cnót w pedagogice. W zwięzłym wystąpieniu wykładowca IEN podkreślił m.in., że jednym z najdotkliwszych niedostatków współczesnych szkół jest niedostateczne zwracanie uwagi na problematykę moralności w prawidłowym wychowaniu i uformowaniu młodego człowieka. - W epoce neutralności światopoglądowej mało mówi się o moralności wprost. Dlatego generalnie w wytycznych ministerialnych poraża brak jakiegokolwiek odniesienia do kształcenia moralnego. Wychowanie moralne jest zideologizowane i podporządkowane politycznej poprawności, ogranicza się do wtłaczania młodzieży propagandowych sloganów o tolerancji, dialogu, walki z rasizmem i antysemityzmem - powiedział Zalewski.
W drugiej części konferencji mgr Irena Kopf, nauczycielka i prezes Stowarzyszenia "Klub Fides et Ratio", przywołała przykład dwóch postaci stanowiących wzór "nauczyciela prawdy i sumienia" - Cypriana Kamila Norwida i sługi Bożej Anny Jenke. - Norwid mógłby cieszyć się wielką popularnością, gdyby schlebiał "możnym tego świata" oraz gdyby przestał obciążać przodków i współczesnych - siebie samego nie wyłączając - odpowiedzialnością za klęski Ojczyzny. Jednak wybrał on nędzę i odrzucenie, aby mógł pozostać wiernym prawdzie, którą widział i rozumiał. Nie chciał żyć w zakłamaniu i idąc za głosem Boga w swoim sumieniu świadomie odrzucił pochlebców - powiedziała główna organizatorka konferencji.
Prelekcja pt. "Problemy współczesnej szkoły - odnaleźć zagubiony cel pedagogiki", wygłoszona przez Stanisława Papieża, posła LPR i członka sejmowej komisji edukacji, zamknęła drugi blok wystąpień. - Odbudowa polskiej edukacji leży u podstaw rzeczywistych zmian w naszym kraju. W gąszczu różnych problemów natury gospodarczej problematyka szkoły jest albo marginalizowana, albo przyporządkowywana czynnikom ekonomicznym - stwierdził wiceprezes Stowarzyszenia "Klub Fides et Ratio".
Całość podsumowana została żywą dyskusją oscylującą wokół problematyki poruszanej przez poszczególnych prelegentów. Jak podkreślają organizatorzy cyklicznych już konferencji, wspólne spotkania nauczycieli są nie tylko próbą zdiagnozowania sytuacji panującej w rodzimym systemie oświaty czy metodą uwrażliwienia pedagogów na problemy dotyczące ich wychowanków, ale też sposobem poszukiwania możliwości wyjścia z kryzysu, w jakim znalazło się polskie szkolnictwo.
Marek Żelazny, Kraków

"Nasz Dziennik" 2005-06-13

Autor: ab