Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Urząd bliżej petenta

Treść

Dzięki nowym wersjom programu komputerowego liczba niezbędnych kontaktów z urzędem pracy zostanie zminimalizowana. Ma to usprawnić i unowocześnić funkcjonowanie urzędów i zapewnić szybszą i mniej zbiurokratyzowaną obsługę bezrobotnych.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wraz z firmą ComputerLand przekazało do urzędów pracy nowe aplikacje - Elektroniczny Obieg Dokumentów oraz pakiet Internetowych Formularzy. Według Zbigniewa Olejniczaka, dyrektora Departamentu Informatyki Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, "celem zmian jest poprawa wizerunku publicznych służb zatrudnienia, które winna charakteryzować przejrzystość procedur, dostępność, maksymalne ułatwienie i uproszczenie kontaktów pomiędzy urzędem pracy a pracodawcami i osobami poszukującymi zatrudnienia". - Myślę, że możemy śmiało uznać ten system za jedno z lepszych rozwiązań dostępnych w krajach wspólnoty - powiedział Olejniczak.
Internetowe Formularze PSZ.eFORM urzeczywistniają ideę elektronicznego urzędu. Dzięki nim osoby poszukujące pracy i pracodawcy mogą składać za pomocą internetu podania, wnioski i formularze, unikając stania w kolejkach i oszczędzając czas. Chociaż konieczne jeszcze będzie udanie się do urzędu w celu złożenia wymaganych dokumentów (zwłaszcza złożenia podpisu), to jednak dzięki możliwości wirtualnego monitorowania postępu realizacji sprawy liczba niezbędnych kontaktów z urzędem zostanie zminimalizowana. Natomiast od sierpnia, kiedy ma zostać wprowadzony system zabezpieczania dokumentów podpisem elektronicznym, konieczność osobistego stawiania się w urzędach zostanie jeszcze bardziej ograniczona, a być może nawet całkowicie wyeliminowana.
Druga aplikacja, Elektroniczny Obieg Dokumentów PSZ.eDOK, pozwala na uporządkowanie prac związanych z obsługą spraw prowadzonych w urzędzie. Utworzenie jednej wspólnej bazy danych dla dokumentów (to właśnie umożliwia aplikacja) powoduje szybki dostęp do potrzebnych informacji bez konieczności przeszukiwania dokumentów papierowych. Daje to szansę na zwiększenie efektywności obsługi klienta poprzez szybszą wymianę pism między stanowiskami i komórkami urzędu oraz pełną kontrolę nad stanem załatwiania spraw. Jak zapewniają twórcy programu, za pomocą tej aplikacji można wykonywać szereg zadań "wspierających procesy rejestracji korespondencji przychodzącej i wychodzącej, dekretację i rozpatrywanie pism i spraw, pracę grupową, kontrolę terminowości realizacji spraw, wsparcie pracy kierownictwa urzędu - bieżące monitorowanie pracy podwładnych".
- Zamiast stać w kolejce, przychodzą państwo na umówione spotkanie z konkretnym urzędnikiem o konkretnej godzinie. W internecie znajdą państwo wykaz wszystkich dokumentów, które będą potrzebne do załatwienia sprawy. To zupełnie inny komfort obsługi - podkreślił zalety nowych rozwiązań Waldemar Zaręba, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Garwolinie.
Według autorów programu, wdrożenie nowych aplikacji w urzędzie powinno zająć nie więcej niż 2 tygodnie.
Paweł Tunia

"Nasz Dziennik" 2006-02-28

Autor: ab