Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Uczta dla melomanów trwa

Treść

W bazylice Ojców Bernardynów w Leżajsku trwa XVI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej. W imprezie, która potrwa do 20 sierpnia, wezmą udział muzycy z Francji, Rosji i Polski.

Od lat w Leżajsku podczas letnich koncertów obok muzyki organowej prezentowane są różne gatunki muzyczne, m.in. muzyka kameralna, chóralna, a także jazz. Podobnie będzie w tym roku, gdzie dla melomanów przygotowano 10 koncertów. Tegoroczny festiwal zainaugurował 1 czerwca koncert "Ave Maria w Muzyce" w wykonaniu prof. Józefa Serafina (organy), Katowickiej Orkiestry Kameralnej "Camerata Impuls" pod dyrygenturą Małgorzaty Kaniowskiej oraz występ solistów Wiesława Ochmana i Aleksandra Stokłosy. Kolejne poniedziałkowe koncerty, począwszy od 18 bieżącego miesiąca odbywać się będą w tygodniowym odstępie. Przygotowano szereg wybitnych dzieł muzyki organowej i kameralnej, a wrażenie z pewnością pogłębi atmosfera wnętrza zabytkowej bazyliki oraz brzmienie barokowych organów. W Leżajsku wystąpi około stu wykonawców z kraju i zagranicy, m.in. organiści Joachim Grubich, Andrzej Chorosiński, Krzysztof Karcz, Hanna Dys oraz André Siekierski i Vincent Warnier z Francji czy Daniel Zaretsky z Rosji. Interesująco zapowiada się także występ chóru "Oktoich" z cerkwi św. Cyryla i Metodego we Wrocławiu, który melomani będą mogli usłyszeć już 25 czerwca. Ostatnim akordem leżajskiego festiwalu będzie 20 sierpnia koncert w wykonaniu Wacława Golonki (organy) i zespołu instrumentów dętych. Występom towarzyszyć będzie pokaz sztucznych ogni. Ideą przewodnią imprezy jest popularyzacja kultury muzycznej i promocja unikatowych w skali europejskiej, zabytkowych XVII-wiecznych organów. Wybudowane w latach 1680-1682 przez Stanisława Studzińskiego, a następnie przez Jana Głowińskiego w latach 1686-1693, należą do najstarszych i największych po katedrze oliwskiej. Ponadto jest to jedyny w Polsce instrument czysto mechaniczny, bez udoskonaleń elektronicznych. Składa się z trzech niezależnie funkcjonujących instrumentów zespolonych w jednym chórze muzycznym, odpowiadających trzem świątynnym nawom. Każdy wyposażony jest w odrębne stoły do gry i klawiatury pedałowe. Wartość barokowych organów podnosi piękna i cenna oprawa snycerska, bogata ornamentyka i liczne przedstawienia figuralne o akcentach chrystologicznych i mariologicznych.
Mariusz Kamieniecki
"Nasz Dziennik" 2007-06-11

Autor: wa