Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Tysiąc kilometrów do 2014 roku

Treść

Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System zamierza wybudować około tysiąca kilometrów nowych sieci do roku 2014. Mirosław Dobrut, wiceprezes ds. handlowych Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa, zapewnia, że możliwe jest również rychłe zakończenie negocjacji dotyczących importu skroplonego gazu.

- Planujemy budowę gazociągu Szczecin - Gdańsk, Świnoujście - Szczecin, wybudowanie gazociągu Szczecin - Lwówek i dokończenie gazociągu Włocławek - Gdynia. Do tego dojdą też dodatkowe połączenia wewnątrz sytemu - powiedział Igor Wasilewski, prezes Gaz-Systemu. - Chcemy do 2014 roku wybudować około 1 tys. km gazociągów wysokiego ciśnienia, na co planujemy wydać około 5 mld zł - dodał.
Wasilewski jest przekonany, że na ten cel spółka pozyska część funduszy z unijnych środków, mogą stanowić one nawet 30 proc. wartości inwestycji, czyli 80 mln euro. Inwestor musiałby jednak wykorzystać te pieniądze w ciągu 2 lat. Istnieje taka możliwość, ponieważ gazociągi północno-zachodniej Polski są na liście programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. - Zabiegamy o dofinansowanie z unijnych środków, ale musimy pokazać Unii, że są to inwestycje rozwojowe i wymagają dofinansowania - mówił prezes Gaz-Systemu. - Skoro UE daje pieniądze na tę inwestycję i traktuje ją jako ważną, to trzeba sięgnąć po te fundusze - dodał Marek Foltynowicz, były wiceprezes PGNiG.
Do budowy terminalu LNG w Świnoujściu została powołana spółka Polskie LNG, jednak pod koniec ubiegłego roku kupił ją Gaz-System, który przejął projekty budowy gazoportu od PGNiG. W celu przyspieszenia budowy terminalu rząd przyjął projekt ustawy, która przewiduje uproszczenie i skrócenie procedur administracyjnych związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji, ta z kolei czeka na decyzję Sejmu. Nad pracami związanymi z budową terminalu i inwestycjami towarzyszącymi ma sprawować pieczę minister skarbu Aleksander Grad, natomiast prace będą finansowane przez budżet państwa, inwestorów i Unię Europejską.
Zdaniam Wasilewskiego, do końca lipca spółka otrzyma pozwolenie na budowę terminalu, dodał również, że Polskie LNG dostało tzw. decyzję środowiskową dla części morskiej i lądowej, co jest równoznaczne ze stwierdzeniem braku zagrożenia inwestycji dla obszarów przyrodniczych objętych ochroną w ramach programu Natura 2000. - Chcielibyśmy, aby na początku 2014 roku terminal był przygotowany do przyjmowania dostaw - powiedział Wasilewski. Zaznaczył również, że do końca roku powinny zostać podpisane wiążące umowy dotyczące transportu gazu z zainteresowanymi firmami. - Jeżeli znajdą się firmy zainteresowane przesyłaniem gazu ziemnego nowymi gazociągami pomiędzy Polską a Danią oraz Polską a Litwą, to mam nadzieję, że do końca roku zostaną podpisane wiążące umowy przesyłowe i wtedy będziemy mogli podjąć decyzje inwestycyjne - poinformował prezes Gaz-Systemu.
Mirosław Dobrut, wiceprezes ds. handlowych PGNiG, zapowiedział, że w najbliższej przyszłości możliwe jest podpisanie listu intencyjnego m.in. z Katarem, dotyczącego dostaw gazu skroplonego, które są jednym z kluczowych elementów umożliwiających funkcjonowanie gazoportu. Zakończenie negocjacji planowane jest na pierwszą połowę kwietnia, a umowy przewidują import około 2,5 mld m. sześc. paliwa rocznie. Podpisanie kontraktu nie gwarantuje jednak dostaw, ponieważ w razie lepszej ceny dostawca może sprzedać surowiec gdzie indziej.
Wojciech Kobryń
"Nasz Dziennik" 2009-04-03

Autor: wa