Tupolew wraca z remontu
Treść
W Samarze doszło wczoraj do przekazania polskiej stronie rządowego samolotu Tu-154M o numerze bocznym 102, który od stycznia przechodził remont kapitalny w miejscowych zakładach Awiakor. Jest to bliźniacza maszyna samolotu, który 10 kwietnia rozbił się pod Smoleńskiem.
Wyremontowana maszyna odleciała wczoraj - z rosyjską załogą na pokładzie - na samarskie międzynarodowe lotnisko Kurumocz. Stamtąd - najprawdopodobniej jeszcze dziś, jednak już z polską załogą - wyruszy do Warszawy. Rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych ppłk Robert Kupracz zapewnił w rozmowie z dziennikarzami, że przed oddaniem samolotu do dyspozycji maszyna zostanie dokładnie sprawdzona, "tak by mieć pewność, iż jest całkowicie sprawna".
- Tym sposobem zakończyliśmy realizację zamówienia polskiego ministerstwa obrony na remont i modernizację dwóch samolotów - powiedział cytowany przez PAP Aleksiej Gusiew, dyrektor zakładów Awiakor. Jak podkreślił, w ramach kontraktu przeprowadzono kapitalny remont kadłuba, wszystkich systemów i oprzyrządowania, silników, dokonano pełnej modernizacji i odnowiono wnętrze samolotu. - Przeprowadzono cały kompleks prób naziemnych i lotnych, w tym z załogą zleceniodawcy polskiego ministerstwa obrony - dodał Gusiew. Zaznaczył on jednak, że "na tym nasze kontakty się nie kończą, gdyż będą związane z zawartym w kontrakcie serwisowaniem maszyny w celu utrzymania jej zdolności lotniczej". Jak dodał, kolejny remont tej maszyny odbędzie się za 6 lat.
Tu-154M przyleciał do Samary na planowany remont w styczniu bieżącego roku. Przed nim, od czerwca do grudnia 2009 roku, taki sam kapitalny remont przeszedł w zakładach w Samarze jego "bliźniak" - Tu-154M o numerze bocznym 101, który 10 kwietnia rozbił się w katastrofie pod Smoleńskiem.
Marta Ziarnik
Nasz Dziennik 2010-09-21
Autor: jc