Szukanie klienta nie jest proste.
Treść
Grafik komputerowy jest zawodem, który zdobywa co raz większe zainteresowanie wśród naszego społeczeństwa. Nie wymaga gruntownego przygotowania w szkołach i uczelniach artystycznych, a jedynie pewnego zmysłu artystycznego. Jak twierdzi wielu grafików, szkoła nie jest wymagana, ale jednak często wiadomości zdobyte podczas nauki pomagają później w wykonywaniu tego ciekawego zawodu.
Oprócz talentu plastycznego, grafik powinien posiadać kreatywny umysł, który pozwoli na stworzenie „cuda z niczego”, dopasowania pomysłu klienta do pewnych ram graficznych. Posiadanie tych umiejętności na pewno ułatwi drogę kariery jako grafik stron www, jednak nie można się łudzić, że zapewni sukces na tym polu.
Pierwsze zlecenie.
Dla wielu kandydatów na grafików komputerowych, już samo posiadanie pewnych umiejętności powinno się kończyć szybkim pozyskaniem intratnego zlecenia. Jednak to tak nie działa. Zanim zdobędzie się zlecenie na projektowanie strony, trzeba się światu zaprezentować, pokazać swoje umiejętności. Jak to zrobić? Zaczyna się zazwyczaj od stworzenia swojego portfolio. To jest podstawa do uzyskania zlecenia, można to nawet traktować jak swojego rodzaju rozmowę kwalifikacyjną o pracę. Trzeba się przedstawić jak najlepiej. Łatwiej powiedzieć, trudniej wykonać. Praktyka pokazuje, że portfolio musi posiadać jakość. Nie trzeba umieszczać na nim wielkiej ilości projektów średniej jakości, jeśli można pokazać projekty te najbardziej wartościowe. Wiele nie znaczy dobrze. Napchanie słabych projektów do portfolio sprawi, że potencjalny klient nie będzie chciał się przez nie przebijać, by znaleźć te najlepsze. Warto się zastanowić, czy nie obrać sobie jakiegoś jednego stylu lub tematyki, która stanie lub może się stać pewnego rodzaju wizytówką. Wielu uznanych grafików w ten sposób rozpoczęło swoją karierę. Portfolio jednak nie jest warunkiem wystarczającym do pozyskania klienta. Drugim krokiem jest stworzenie własnej strony w sieci. Zdaniem projektanta graficznego z firmy http://pollyart.pl/ zajmujące sie tworzeniem stron w Bydgoszczy i Toruniu nic tak nie przyciąga oka jak dobrze zaprojektowane i odpowiednio skrojone strony internetowe. Strona internetowa będzie spełniała rolę drukowanego portfolio w sieci. Jeśli przedsiębiorcy widzą sens w tworzeniu dla siebie stron www, to tym bardziej powinien to docenić grafik szukający zleceń. Portfolio na stronach www ma tą zaletę, że szybko można je aktualizować, dodatkowo jest doskonałym miejscem na kontakt z klientem. Ta strona żyje i dostęp do niej jest nieograniczony, nie zależnie od miejsca, w którym się znajduje klient, czy też pory dnia i nocy, kiedy zechce zajrzeć na portfolio.
Warto się reklamować.
Samo portfolio drukowane, a także stworzenie jego elektronicznej wersji nie sprawi, że nagle będą się sypać zlecenia. Grafików szukających zleceń jest więcej niż można by było przypuszczać. Szansa na zostanie odnaleziony przez klienta nie jest zbyt wysoka. Warto zareklamować swoją osobę. Stare powiedzenie mówi, że reklama to dźwignia handlu. Warto brać udział w dyskusjach na forach i grupach dyskusyjnych, dobrze prowadzona merytoryczna dyskusja może czasem zrobić cuda. Ponadto nie można zapominać o promowaniu i pozycjonowaniu swojej strony – można to wykonać samemu, lub też zlecić to profesjonaliście. Ogłoszenia branżowe, to również jest miejsce, gdzie można szukać klienta, lub też samemu się ogłaszać. Nie jest to rozwiązanie bezpłatne, ale warto zainwestować w poszukiwanie klienta, albo umożliwić mu znalezienie nas. Ciekawym rozwiązaniem wydają się również aukcje na wykonanie prac nad stronami www. Jest jednak jedno ale. Wynagrodzenia za tego rodzaju prace są zazwyczaj niewielkie. Jednak na początek jako pewnego rodzaju forma reklamy, można podjąć się realizacji. Doskonałą formą reklamy jest poczta pantoflowa. Polecanie przez znajomych usług początkującego grafika jest całkiem niezłą jego promocją. Działa to na zasadzie polecenia przez zadowolonego klienta, a przecież takie polecenia czasem lepiej oddziałują niż niejeden nawet całkiem dobrze wykonany projekt.
Każdy grafik pragnie, by docelowo to właśnie do niego przychodzili klienci i bili się o zlecenia. Jednakże, aby to osiągnąć często trzeba długo i ciężko pracować, by po prostu zostać zauważonym w wielkim tłumie podobnych mu specjalistów do tworzenia stron www.
Autor: Piotr Dec