Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Świąteczny e-mail marketing - garść pomysłów i porad

Treść

Ostatni kwartał roku i przypadające w jego okresie Mikołajki oraz Święta Bożego Narodzenia to dla firm doskonała możliwość poprawienia wyników sprzedażowych. Aby to osiągnąć konieczne jest odpowiednie przygotowanie marketingowe, a także rozpoczęcie działań odpowiednio wcześniej. Jednym z narzędzi wykorzystywanych w tym okresie jest e-mail marketing. Poniżej znajdziecie garść porad, jak osiągnąć sukces za pomocą tej metody.
Każde działanie marketingowe musi być odpowiednio wcześniej przygotowane. Robienie promocji i działań marketingowych na chwilę przed świętami, czy takimi okazjami jak Black Friday czy Cyber Monday prawie na pewno nie podniesie statystyk odwiedzin strony i nie przyniosą dodatkowych przychodów, a na tym przecież zależy wszystkim sprzedającym.
1. Myśl przyszłościowo
Koniec listopada i grudzień to czas dużych możliwości. To także czas, w którym możecie bardzo zawieść swoich klientów. Szczególnie, gdy nastąpi opóźnienie w dostawie i zamówiony produkt nie dotrze przed świętami. Choć co roku klienci są uczulani na gorący okres świąt i ewentualne opóźnienia w wysyłce to w razie braku prezentu pod choinką na pewno nie będą winić siebie, tylko gromy spadną na sprzedawcę, nawet jeśli ten zrobił wszystko, co mógł, by przesyłka wyszła we właściwym czasie.
Co możecie zrobić, jako dbający o klienta sprzedawcy i marketerzy? W mailingu do klientów warto powiadomić ich wcześniej, że nadchodzą święta i zawrzeć informacje o ostatnim dniu, w którym gwarantujecie terminową dostawę przed świętami.
2. Planowane wysyłki mailingu
Rozplanowanie wysyłki poszczególnych wiadomości do klientów również wpływa bezpośrednio na sukces lub jego brak. Nie można zacząć wysyłać mailingu zbyt wcześnie, np. w połowie listopada, ani zbyt późno, np. tydzień przed świętami.
Aby wybrać odpowiednie terminy wysyłki mailingu musicie postawić się w sytuacji klienta i odpowiedzieć sobie na ważne pytanie: "Kiedy chciałbym otrzymają informacje o produkcie lub wysyłce?".
Jeśli planujecie mailing dotyczący prezentów mikołajkowych, weźmie pod uwagę czas potrzebny na zapoznanie się z nim, podjęcie decyzji i wysyłkę tak, aby zdążyć przed 6 grudnia.
3. Nieszablonowy tytuł maila
Okres przedświąteczny to czas, w którym klienci otrzymują dosłownie dziesiątki maili od firm walczących o zasobność ich portfela. O tym, czy mail zostanie otwarty decyduje tytuł. Jeśli wasz e-mail będzie zatytułowany tak samo jak wszystkie inne, jest duża szansa na to, że zostanie niezauważony.
Warto być kreatywnym, wysilić się na oryginalne hasło oraz zastosować ikony.
4. Diabeł tkwi w szczegółach
Skuteczny mailing charakteryzuje się najwyższą dbałością o szczegóły. Przykładowym drobiazgiem, o którym często zdarza się zapominać twórcom newsletterów jest tzw. preheader, czyli tekst, który wyświetla się obok tematu wiadomości. Zwykle można zauważyć tam informację o tym, co zrobić, gdy mail nie wyświetla się poprawnie, zamiast chwytliwego hasła, które zachęci do otworzenia wiadomości.
5. Staraj się być pomocny i stworzyć wartościową wiadomość
Dobry mailing prezentuje nie tylko ofertę katalogową produktów. Aby klienci chętnie otwierali wasze maila można do nich dołączyć coś więcej, np. rabat, informacje o darmowej wysyłce, określenie co inni klienci chętnie kupują czy inspiracje prezentowe z lat poprzednich.
6. Daj coś klientowi
W okresie przedświątecznym trudno wybić się przed konkurencję, zwłaszcza jeśli sprzedajecie coś, co sprzedaje wiele firm. Przykładem mogą być książki. W tym wypadku bardzo często o decyzji zakupowej decyduje cena. Warto więc w tym gorącym okresie zachęcić klientów dobrymi promocjami.
7. Wygląd ma znaczenie
Aby świąteczny mailing przyniósł spodziewane efekty, należy przywiązać sporą wagę do tego, by ładnie wyglądał. W okresie przedświątecznym warto ubrać swoje maila w stroiki, choinki, wizerunki mikołajów oraz wszystko to, co kojarzy nam się ze świętami. Klienci na pewno to docenią i spojrzą cieplej na to, co im przygotowaliście.
Stworzenie dobrze sprzedającej szaty graficznej dla e-mailngu - to cała sztuka, lączaca w sobie zarówno malowanie graficzne, jak i projektowanie marketingowe. Najlepiej więc zlecić jej realizacje dobremu Studio Graficznemu (np. graficy Wezom posiadają poważne Portfolio.)
8. Spójność to podstawa
Bardzo częstym błędem popełnianym w e-mail marketingu i to nie tylko tym świątecznym jest brak spójności w wizerunku firmy i w wiadomościach wysyłanych do klientów. Często w samym mailingu są linki kierujące subskrybenta na daną stronę. Jeśli wyglądem i stylizacją oba elementy będą od siebie znacząco odbiegać, wówczas klient może odnieść wrażenie, że to nie ta sama firma.
9. Podaruj klientom prezent
To, co na pewno pozytywnie wpłynie na odbiór mailingu to prezent. Może to być świąteczny konkurs z ciekawymi nagrodami lub specjalny rabat, dzięki któremu klient zaoszczędzi na świątecznych prezentach. Obdarowanie klienta może być inwestycją, która naprawdę się zwróci.
10. Na koniec - życzenia
W przedświątecznym gorącym okresie marketerzy zapominają często, że nie mają nie tylko do czynienia z klientami i ich portfelami, ale też przede wszystkim z ludźmi, którym można, a nawet trzeba okazać życzliwość.
Dlatego właśnie w mailingu świątecznym nie zapomnijcie o życzeniach dla klientów i ich bliskich. Na pewno to docenią i nawet podświadomie mogą wziąć pod uwagę przy zakupach.
----------------------
Agencja Wezom, dział Marketingu i Reklamy Internetowej

Autor: Silesian

Tagi: Świąteczny email marketing garść pomysłów i porad