Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Sprzedalibyśmy tylko rynek

Treść

Co najmniej do końca 2009 r. nie będzie prywatyzacji spółek Grupy PKP SA. - Spółki kolejowe wchodzące w skład Grupy PKP nie są przygotowane do prywatyzacji - powiedział wiceminister transportu Mirosław Chaberek na wczorajszym posiedzeniu połączonych sejmowych komisji: Infrastruktury i Skarbu Państwa.

- Mają one [spółki PKP] albo ujemne kapitały, albo bardzo niskie kapitały. W związku z tym będą miały bardzo małą wartość rynkową. Dlatego jeśli doprowadzilibyśmy do prywatyzacji, to byłaby to sprzedaż tylko rynku, a nie firm - wyjaśniał wiceminister Chabetek, dodając, że w założeniach Ministerstwa Transportu jest przewidziana prywatyzacja od roku 2010, ale tylko częściowa i to dwóch spółek, Intercity i potem PKP Cargo.
Sytuacja finansowa PKP uległa poprawie w roku 2006, wzrosły przewozy zarówno pasażerskie (z wyjątkiem spółki PKP Przewozy Regionalne) i towarowe. Restrukturyzacja PKP dokonuje się od roku 2000. W tym właśnie roku PKP były zadłużone na ponad 7 mld zł. Straty w przewozach pasażerskich do roku 2000 były pokrywane z działalności towarowej. Stąd brakowało środków na remonty w latach 2000-2005, co doprowadziło do degradacji infrastruktury. PKP- przedsiębiorstwo państwowe zostało wówczas przekształcone w jednoosobową spółkę akcyjną. Ta utworzyła kilkanaście spółek, tworząc Grupę PKP, zmniejszono też zatrudnienie. Jednak na te przemiany kolej potrzebowała pieniędzy i zadłużyła się, zaciągając kredyty i emitując obligacje.
W lutym 2006 r. przeprowadzono reformę finansowania kolei, m.in. poprzez Ustawę o Funduszu Kolejowym i Ustawę o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego. Przyjęto też "Strategię dla transportu kolejowego do roku 2009", która podjęła się zadania oddłużenia kolei, nieakceptowanego jednak przez resort finansów. Poruszono także problem systemowego rozwiązania przewozów regionalnych. Chodziło o to, aby za organizowanie, wykonanie i dofinansowanie przewozów odpowiadały również samorządy. Aby uzyskać zgodę resortu finansów, powstała nowa wersja Strategii, w tym m.in. nowa koncepcja oddłużenia, która już została przekazana do Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Program oddłużeniowy PKP zakłada usamorządowienie kolei, które będzie polegało na tym, iż budżet państwa udzieli w przyszłym roku PKP SA pożyczki w dwóch ratach. Z tej pożyczki zostaną pokryte długi spółki PKP Przewozy Regionalne, głównie na rzecz Polskich Linii Kolejowych SA ze wskazaniem, że środki te mają być przekazane na inwestycje infrastrukturalne i zobowiązania inwestycyjne oraz na rzecz PKP Cargo i PKP Energetyka. PKP rozliczy się z tej pożyczki z budżetem państwa w ten sposób, że przekaże do budżetu udziały spółki PKP Przewozy Regionalne, a te udziały zostaną z kolei przekazane przez ministra finansów do samorządów województw. - W ten sposób właścicielem firmy PKP Przewozy Regionalne staną się samorządy województw - wyjaśniał minister Mirosław Chaberek.
Mimo tych pozytywnych zmian płynność finansowa Grupy PKP SA pozostawia wiele do życzenia, co związane jest m.in. ze stratami spółki PKP Przewozy Regionalne, której poziom zobowiązań na koniec 2006 r. wyniósł 2,6 mld zł.
Paweł Tunia
"Nasz Dziennik" 2007-03-30

Autor: wa