Służyć znaczy być cierpliwym...
Treść
Powiadano o Janie Młodszym z Tebaidy, który był uczniem abba Ammoego, że dwanaście lat przeżył na służbie usługując starcowi w jego chorobie, a później siadając przy nim na macie, a starzec mimo to nie okazywał zadowolenia.
Powiadano o Janie Młodszym z Tebaidy, który był uczniem abba Ammoego, że dwanaście lat przeżył na służbie usługując starcowi w jego chorobie, a później siadając przy nim na macie, a starzec mimo to nie okazywał zadowolenia. A chociaż bardzo trudził się przy nim, nigdy nie powiedział mu: „Bądź zdrów”. Kiedy jednak miał już umierać i zeszli się starcy, chwycił go za rękę i rzekł: „Bądź zdrów, bądź zdrów”. Polecił go starcom mówiąc: „To jest anioł, a nie człowiek”.
Słuchasz fragmentu publikacji Przypowieści mnichów o miłości i przyjaźni / Czyta: Jan Paweł Konobrodzki OSB / Słuchaj podcastów
Termin „apoftegmaty” odnosi się do zbiorów anegdot, sentencji, jak mówili Grecy – logoi, „słów” Ojców Pustyni. Nie jest łatwo zdefiniować czym są apoftegmaty, gdyż wielka jest ich różnorodność, choć nie mamy wątpliwości, że stanowią jeden rodzaj literacki. Odpowiedź Ojca (apoftegmat w zasadzie jest ze swej natury odpowiedzią na konkretne pytanie) może ograniczać się do kilku sylab, może na nią się składać sentencja, lub opowiadanie o jakimś wydarzeniu rozrastające się do opowieści, jak mówiono niegdyś, „budujących”.
Były one przeznaczone przede wszystkim dla osób niemających doświadczenia w życiu ascetycznym lub dopiero debiutujących na pustyni; miały im przekazać zbiorową mądrość środowisk monastycznych, służyć radą, umocnić w momentach zwątpienia. Stały się tekstami normatywnymi obok Biblii, gdyż mnisi egipscy bardzo rzadko posługiwali się regułami. W apoftegmatach umieszczano sugestie na temat godnego mnicha zachowania w kwestii pożywienia, snu, monastycznej etykiety. Apoftegmaty pozwalały zachować w pamięci postacie sławne, ważne, godne podziwu, które powinny służyć za modele… / Prof. Ewa Wipszycka, fragment publikacji Drugi dar Nilu, czyli o mnichach i klasztorach w późnoantycznym Egipcie
Żródło: cspb.pl, 31
Autor: mj