Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Skarb polskiej kultury duchowej

Treść

Jedną z najstarszych zachowanych kopii obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej, pochodzącą z XVI w., prezentuje Muzeum Diecezjalne - Dom Długosza w Sandomierzu. Obraz pochodzi z kościoła parafialnego w Giebułtowie, a przechowywany jest w Muzeum Archidiecezjalnym im. Kard. Karola Wojtyły w Krakowie. Zachowane liczne kopie, naśladownictwa obrazu Matki Bożej Częstochowskiej, np. na Opolszczyźnie ponad setka takich obrazów w kościołach, świadczą o szerokim wpływie kultu i kulturalnego oddziaływania Jasnogórskiego Wizerunku. Obraz, namalowany na desce przez nieznanego artystę, pochodzi z warsztatu małopolskiego. Ukazuje Panią Jasnogórską w majestatycznej postawie stojącej, jedną ręką trzymającą Dzieciątko Jezus, drugą wskazującą na swego Bożego Syna. Z Jej prawego policzka tryska krew. Spowita jest w ciemnozielony płaszcz z gwiazdami, podbity purpurą i obramowany złotą lamówką. Purpurową szatę ze złotym wykończeniem ma również na sobie Dzieciątko. Szaty te nawiązują do stylu renesansowych, ikonograficznych tkanin włoskich. Dzieciątko błogosławi prawą ręką światu, w drugiej trzyma Pismo Święte. Wielkie nimby nad głową Matki Bożej i Dzieciątka świadczą o tym, że pierwotnie obraz był dużo większy. Na obrazie nie ma jeszcze koron, gdyż powstał on znacznie wcześniej przed koronacją obrazu jasnogórskiego. - Giebułtowska kopia należy do obrazów naśladujących Hodegetrię Jasnogórską, posiada cechy trochę ludowe w sposobie malowania. Podobnie jak obraz jasnogórski doskonale reprezentuje połączenie kultury o elementach bizantyjskich, ikonowych, co przejawia się w postawie hierarchiczności postaci, w ich dostojeństwie, z malarstwem kultury zachodniej. Zamiast jednak linearnego, ikonowego ujęcia postaci, cechuje go plastyczność malarstwa. Rama obrazu z ornamentem roślinnym została również odtworzona na wzór ramy obrazu jasnogórskiego - mówi ks. Andrzej Rusak, dyrektor Muzeum Diecezjalnego w Sandomierzu. Po raz pierwszy mocno zniszczony obraz, na którym zachowały się częściowo warstwy malarskie, poddano konserwacji w 1916 roku, po czym powrócił do kultu w Giebułtowie. Przed 2000 rokiem stan jego był już na tyle opłakany, pełen ubytków, że ponownie musiał być poddany całkowitej konserwacji. Termin prezentacji w Muzeum Diecezjalnym w Sandomierzu - do końca września br. - wybrany został przez ks. bp. ordynariusza Andrzeja Dzięgę jako okres przygotowań do nawiedzenia diecezji sandomierskiej przez Matkę Bożą w jasnogórskiej ikonie na początku września. - Obraz ten jest skarbem wieków oraz polskiej kultury duchowej. Zaświadcza o wierze naszych ojców, o całej historii wiary w to, że Maryja jest królową Narodu Polskiego, choć ten wizerunek nie ma koron - podkreśla ks. Andrzej Rusak. Alicja Trześniowska "Nasz Dziennik" 2008-05-12

Autor: wa