Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Ruszą maszyny po szynach

Treść

W latach 2007-2013 spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA przeznaczy na modernizację szlaków komunikacyjnych ze środków unijnych i budżetowych 6,2 mld euro - 2 mld z budżetu państwa i 4,2 mld z funduszy unijnych. Oznacza to rocznie blisko dziesięciokrotny wzrost wydatków na poprawę stanu polskich dróg kolejowych w porównaniu z latami poprzednimi. Z planowanych inwestycji cieszą się przewoźnicy. Spółka PKP Intercity ogłosiła przetarg na zakup 10 nowych lokomotyw.

Po zakończeniu prac modernizacyjnych w 2013 roku w ruchu pasażerskim będziemy mieli przystosowane do prędkości 160 km/h i więcej ok. 13 proc. sieci kolejowej, tj. ok. 2500 km. Niestety, w porównaniu z innymi państwami europejskimi nie jest to imponująca wielkość. - Dlatego że zaczęliśmy modernizację właściwie dopiero w ubiegłym roku. Wcześniej te nakłady były symboliczne. Na przykład w latach 2000-2001 mieliśmy ze wszystkich możliwych źródeł finansowania, w tym z pieniędzy kolei, ok. 100 mln euro rocznie - wyjaśnia Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK. Z dotychczasowych inwestycji nie jest zadowolony również wiceminister transportu Bogusław Kowalski. - Są tu poważne zaniedbania z ostatnich lat. Jednak istnieje hierarchia celów. Nie możemy przeznaczyć wszystkich środków na kolej - mówi wiceminister Kowalski, dodając, że przed Polską są także kosztowny program budowy autostrad i inne inwestycje infrastrukturalne. - W tej chwili przeznaczamy na kolej i modernizację linii tyle środków, ile możemy w ciągu najbliższych 6 lat - podkreśla.
Polepszy się również sytuacja finansowa spółki PLK. Spółka PKP Przewozy Regionalne, która winna jest PLK blisko miliard złotych, ma wkrótce zwrócić dług, ponieważ umożliwi to realizowany program oddłużeniowy PR. - Poprawi to płynność finansową PLK - podkreśla wiceminister Kowalski.
Poprawę stanu linii kolejowych chce wykorzystać spółka PKP Intercity, która ogłosiła przetarg na zakup 10 nowych lokomotyw. W zamówieniu określono wymogi techniczne taboru, m.in. prędkość maksymalną 200 km/h. Zgodnie z przyjętym harmonogramem przetarg zostanie rozstrzygnięty na przełomie 2007 i 2008 r., a pierwsze lokomotywy na polskie tory wyjadą w 2010 roku.
W celu unowocześnienia polskiej sieci kolejowej zarząd PLK przygotował program "Strategia rozwoju PKP PLK SA do roku 2013 i dalej", w którym zawarte są propozycje projektów inwestycyjnych realizowanych ze środków budżetu państwa i UE w latach 2007-2013 oraz dalszych. Wszystkie projekty dotyczące modernizacji infrastruktury kolejowej mają spełniać kryterium efektywności i będą minimalizować negatywne oddziaływanie na środowisko.

Rentowność i rozwój
Priorytetem mają być te linie, które charakteryzują się najwyższą rentownością oraz wspierają rozwój gospodarczy i społeczny. Nastąpi m.in. poprawa jakościowa połączeń między ważnymi krajowymi ośrodkami gospodarczymi i między największymi aglomeracjami. Jak zapewniają władze spółki, polska sieć infrastrukturalna - będąca częścią kolejowej sieci europejskiej - powinna w roku 2013 dorównywać standardom istniejącym w Unii Europejskiej.
Zmodernizowana zostanie m.in. linia Warszawa - Radom - Kielce, która stanowi istotne połączenie transportowe największej aglomeracji kraju z tzw. aglomeracją staropolską liczącą ponad 0,5 mln mieszkańców. Linia obsługuje ruch pasażersko-towarowy. Średnia prędkość na tym szlaku wynosi obecnie ok. 60 km/h. Po modernizacji pociągi będą jeździć z prędkością 140-160 km/h.
Kolejna modernizowana linia, z Poznania do Świnoujścia, jest odcinkiem międzynarodowego ciągu transportowego z Malmö i Ystad (Szwecja) przez Świnoujście, Poznań, Wrocław, przejście graniczne w Chałupkach do Wiednia i Budapesztu. Pociągi po tej trasie jeżdżą z prędkością 100-120 km/h, jednak przy obecnym stanie technicznym torów konieczne jest zmniejszanie prędkości. Po modernizacji pociągi pasażerskie pojadą z maksymalną prędkością 160-200 km/h.
Remonty przeprowadzone zostaną także na polskim odcinku Paneuropejskiego Korytarza Transportowego Zachód - Wschód, łączącego Berlin z Moskwą. Polski odcinek tego ciągu komunikacyjnego o długości 700 km przebiega przez obszary Wielkopolski, Mazowsza i Podlasia.

Skorzystają pasażerowie
Planowane prace obejmują wykonanie robót dotyczących wymiany szyn i podkładów oraz odwodnienia, modernizacji sieci trakcyjnej, modernizacji przejazdów kolejowych w zakresie nawierzchni oraz tam, gdzie jest to konieczne, budowę dróg równoległych, modernizacji obiektów inżynieryjnych i urządzeń łączności, urządzeń sterowania ruchem kolejowym w zakresie umożliwiającym zdalne sterowanie.
Korzyści dla społeczeństwa i środowiska to przede wszystkim przystosowanie i budowa wytypowanych obiektów inżynierskich do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt, ograniczenie emisji hałasu i wibracji (budowa ekranów akustycznych i zastosowanie mat antywibracyjnych), poprawa obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego poprzez skrócenie czasu podróży, zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach i przejściach.
Ciekawym projektem inwestycyjnym jest "Poprawa stanu infrastruktury kolejowej w Polsce", tzw. wąskie gardła. Zakłada ona wymianę rozjazdów, nawierzchni torowej i szyn, odbudowę wiaduktów oraz zabezpieczenie osuwisk. Program ma być zrealizowany do końca 2009 r., a jego koszt wyniesie 111 mln euro.
Paweł Tunia

"Nasz Dziennik" 04.07.07

Autor: aw