Reklamacja towaru - aktualne przepisy ustawy o prawach konsumenta
Treść
25 grudnia 2014 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o prawach konsumenta, która zmieniła wiele przepisów na korzyść osób chcących zareklamować wadliwe towary. Jakie uprawnienia przysługują obecnie konsumentom?
Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta zmieniła nie tylko sam przebieg procesu reklamacyjnego, ale również tytuł, na podstawie którego konsument jest uprawniony do jej złożenia. W świetle przepisów obowiązujących do 24 grudnia 2014 roku była to niezgodność towaru z umową. Obecnie konsument ma prawo złożyć reklamację z tytułu rękojmi. Sprzedawca jest odpowiedzialny przed klientem, jeżeli towar posiada wadę fizyczną lub prawną. Zgodnie z treścią art. 5561, par. 1 Kodeksu cywilnego w szczególności dotyczy to sytuacji, w których:
-produkt nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
-nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
-nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
-została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
Możliwości konsumenta
Jak wygląda sam przebieg procesu reklamacyjnego? Konsument, który kupił wadliwy towar może obecnie ubiegać się o jego naprawę lub wymianę przez sprzedawcę na towar wolny od wad. Uprawnienia te mają charakter równorzędny i to klient, a nie sprzedawca decyduje, z którego uprawnienia skorzysta. Jeśli z jakichś przyczyn sprzedawca nie może spełnić żądania klienta, wówczas ten może ubiegać się o zwrot pieniędzy lub obniżenie ceny towaru. W takiej sytuacji klient powinien złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny lub odstąpieniu od umowy.
Terminy reklamacyjne
Nowe przepisy zmieniły również ustawowe terminy reklamacyjne. Wprowadzono roczny termin tzw. domniemania istnienia wady w chwili wydania produktu oraz zobligowano sprzedawców do odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady fizyczne towaru, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na klienta. Terminy związane z odpowiedzialnością sprzedawcy z tytułu rękojmi wynoszą dwa lata w przypadku ruchomości oraz 5 lat przypadku nieruchomości.
Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta nie zmieniła natomiast terminu, w jakim sprzedawca jest zobligowany do rozpatrzenia reklamacji. Wynosi on nadal 14 dni.
Interesują Cię szczegółowe zasady reklamacji – jakie prawa przysługują konsumentom? Już teraz wejdź na stronę inewi.pl i sprawdź dokładne informacje.
Autor: Silesian
Tagi: Reklamacja towaru aktualne przepisy ustawy o prawach konsumenta