Przewozy regionalne na razie bez cięć
Treść
Zarząd PKP Przewozy Regionalne oraz marszałek województwa podlaskiego podpisali wczoraj umowę dotyczącą dofinansowania kolejowych przewozów pasażerskich w województwie podlaskim w roku 2005.
Zgodnie z porozumieniem PKP mają obniżyć koszty połączeń lokalnych, zaś zarząd województwa podlaskiego zobowiązał się, że wystąpi do sejmiku z prośbą o zwiększenie dotacji na połączenia regionalne, które na ten rok wynoszą 9 milionów złotych. Jak zapowiadają władze województwa, zwiększenie dotacji będzie możliwe dopiero w IV kwartale 2005 roku, po dokładnym określeniu wysokości wpływów z podatków CIT i PIT.
Negocjacje i spory dotyczące wysokości sum, jakie mają przeznaczyć na połączenia regionalne obie strony, trwały od początku roku. PKP nie chciały podpisać umowy i groziły, że zlikwidują wiele kursów, ponieważ władze województwa przeznaczyły na dofinansowanie kolei w roku 2005 o 2 miliony złotych mniej niż w roku poprzednim. - Kwota została zmniejszona, gdyż dokonano działań oszczędnościowych. Ich przykładem jest wprowadzenie szynobusów - pierwszego w październiku 2004 r.; następne dwa będą wprowadzone właśnie w tym roku - powiedział wczoraj marszałek województwa podlaskiego Janusz Krzyżewski. Zarząd województwa czekał również z podpisaniem umowy do czasu, aż Podlaski Zakład PKP Przewozy Regionalne przedstawi wykaz kosztów związanych z funkcjonowaniem regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych.
Samorząd województwa podlaskiego ma we wrześniu przekazać PKP dwa autobusy szynowe. Jarosław Idźkowski, dyrektor departamentu infrastruktury w urzędzie marszałkowskim, twierdzi, że eksploatacja jednego z nich pozwoli na oszczędności około 1,5 miliona złotych.
Idźkowski zaznaczył, że połączenia lokalne na terenie województwa podlaskiego cierpią na niedofinansowanie, w dużej mierze z winy władz państwowych - 750 mln zł wynoszą zaległe dotacje rządu RP na przewozy regionalne wynikające z ustawy o restrukturyzacji PKP.
Adam Białous, Białystok
"Nasz Dziennik" 2005-05-20
Autor: ab