Przełamywanie monopolu PKP
Treść
Na Podkarpacie dotarły dwa kolejne autobusy szynowe, tym razem wyprodukowane przez firmę PESA z Bydgoszczy. Pojazdy zakupił Samorząd Województwa Podkarpackiego. Mają one unowocześnić tabor kolejowy w perspektywie utworzenia Regionalnej Spółki Przewozowej.
Zakupione szynobusy mają kursować na trasie Rzeszów - Jasło - Krosno - Zagórz. Planowane jest także uruchomienie połączeń między Rzeszowem a Tarnowem. W sumie na Podkarpaciu są już cztery szynobusy. Dwa dostarczone w ubiegłym roku kursują na trasach: Przeworsk - Horyniec Zdrój, Dębica - Tarnobrzeg i Dębica - Rzeszów, i dziennie pokonują 760 km. Do końca roku samorząd województwa zamierza zakupić kolejnych sześć szynobusów, tym razem używanych, ale w doskonałym stanie. Niskopodłogowy autobus szynowy może przewieźć jednorazowo 180 pasażerów. Komfortowy i bardzo bezpieczny pojazd uzyskuje prędkość 120 km na godzinę i w porównaniu z lokomotywą jest znacznie tańszy w eksploatacji. W ciągu godziny jazdy zużywa tylko 40 l paliwa, podczas gdy lokomotywa - 200 l, co w ciągu roku pozwala zaoszczędzić ok. 1,5 mln zł. Samorząd województwa rozważa powołanie do życia samodzielnej Regionalnej Spółki Przewozowej, która mogłaby złamać dotychczasowy monopol spółki PKP Przewozy Regionalne, zoptymalizować liczbę połączeń na Podkarpaciu i znacznie ograniczyć koszty przewozu pasażerów.
Mariusz Kamieniecki
"Dziennik Polski" 2005-06-09
Autor: ab