Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Promujemy polską wieprzowinę

Treść

Około 15 mln zł zostanie wydanych przez trzy lata na kampanię promocyjną polskiej wieprzowiny najwyższej jakości. Mięso będzie promowane na krajowych targach spożywczych, w mediach i internecie. Dzięki akcji ma wzrosnąć zainteresowanie konsumentów polską wieprzowiną.
Umowę w sprawie promocji Agencja Rynku Rolnego podpisała ze związkiem "Polskie Mięso". Kampania będzie trwała trzy lata i ma dotyczyć mięsa wieprzowego (świeżego, schłodzonego lub mrożonego) produkowanego zgodnie z krajowym systemem jakości Pork Quality System (PQS). Co ważne, różne działania, jakie będą podejmowane w ramach promocji, nie będą dotyczyć konkretnej marki, firmy mięsnej, ale właśnie wieprzowiny jako gatunku mięsa.
Obok klasycznych form promocji, jak działania public relations, reklama w mediach, internecie, udział w targach, stosowane będą także takie środki jak seminaria, szkolenia czy konkursy. Dzięki temu ma wzrosnąć świadomość konsumentów, którzy powinni docenić walory dobrej polskiej wieprzowiny. W ślad za tym zakłady mięsne zamawiałaby więcej surowca z krajowych hodowli, skoro kupujący preferowaliby produkty z naszego mięsa. Skorzystaliby więc na tym także rolnicy, bo większy popyt na wieprzowinę przełożyłby się na podniesienie cen skupu i ich stabilizację, a przez to wzrosłaby opłacalność hodowli trzody chlewnej.
Całkowity koszt kampanii ma wynieść równowartość ponad 3,7 mln euro, czyli około 15 mln złotych. Połowa pieniędzy - ponad 1,8 mln euro - będzie pochodzić z funduszy unijnych, a druga połowa to środki krajowe: budżet państwa (równowartość 1,1 mln euro) i Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego (ponad 700 tys. euro), na który składają się producenci i przetwórcy mięsa.
System Jakości Wieprzowiny - Pork Quality System (PQS), to kompleksowy system produkowania wysokiej jakości żywności. Opracowany został w Polsce na wzór podobnego systemu funkcjonującego z powodzeniem w innych krajach zachodnich. Jego głównym celem jest produkcja chudego, nieprzetłuszczonego mięsa wieprzowego, ale z zachowaniem jego wszystkich walorów żywnościowych.
Wszystko zaczyna się u rolnika od odpowiedniego doboru ras zwierząt i pasz. Wiążą się z tym również warunki chowu trzody uwzględniające zasady zachowania dobrostanu i zdrowia zwierząt, jak również poszanowanie ochrony środowiska naturalnego (np. zagospodarowanie odchodów i innych odpadów powstałych podczas hodowli). Drugim etapem jest transport zwierząt i ich ubój, a kolejne to przerób mięsa i warunki jego sprzedaży. Bo wszyscy uczestnicy rynku mięsnego mają świadomość, że o jakości wieprzowiny decyduje tak wiele różnych czynników, że zaniedbanie jednego z nich wpływa negatywnie na jakość produktu. Eksperci podkreślają, iż mięso wyprodukowane z zachowaniem PQS jest smaczne i znakomicie nadaje się do przetwórstwa czy też bezpośrednio do gastronomii.
Pork Quality System jest dobrowolny, a konsumenci mają być pewni, że dostają najlepsze mięso, bo jego droga jest monitorowana i kontrolowana - od chlewni do sklepu bądź restauracji - na każdym etapie produkcji i przetwarzania. Jeśli rolnik lub przetwórca spełni wymogi PQS, to otrzyma certyfikat potwierdzający zgodność produkcji ze specyfikacją i będzie mógł posługiwać się odtąd logo systemu jakości. Część wędlin i mięsa, jakie możemy znaleźć na sklepowych półkach, już ma na opakowaniach logo PQS. I można mieć niemal pewność, że po udanej akcji promocyjnej takich produktów będzie znacznie więcej, a może nawet będą stanowiły większość asortymentu.
KL
Nasz Dziennik 2010-09-23

Autor: jc