Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Prace nad prezydenckim projektem ustawy o CPK będą kontynuowane. Sejm nie przyjął wniosku Lewicy o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu

Treść

Prezydencki projekt ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym został skierowany do dalszych prac w komisji infrastruktury. W piątek w Sejmie posłowie opowiedzieli się przeciwko wnioskowi Lewicy o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu. Tym samym prace nad propozycją prezydenta Karola Nawrockiego będą kontynuowane.

Zakłada ona m.in. zakończenie budowy lotniska pod Baranowem do końca 2031 r., uruchomienie cywilnego ruchu lotniczego do końca 2032 r. oraz rozwój ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych.

Poseł PiS, Marcin Horała, podczas debaty w Sejmie mówił, że chodzi o tzw. szprychy, które połączą lotnisko ze wszystkimi większymi miastami, a rząd chce okroić ten projekt.

To dostarczenie wszystkim Polakom mobilności na najwyższym światowym poziomie i tu jest drastyczna różnica. Program oryginalny CPK przewidywał kilkanaście szprych. Cały system kolejowy, którego założeniem było, że każdy Polak ma mieszkać w promieniu 30 minut od stacji kolejowej oferującej przynajmniej kilka połączeń tej najwyższej jakości KDP. Z tego wszystkiego zostało tylko Y-połączenie czterech metropolii i to jeszcze w takiej wersji, że te pociągi nie zatrzymają się w żadnych miastach średnich. CPK bardzo dobrze, NEO-CPK niedostatecznie – powiedział Marcin Horała, poseł PiS.

Lotnisko CPK ma zostać uruchomione do końca 2032 roku. W tym terminie planowane jest też otwarcie linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź. Odcinki z Łodzi do Wrocławia i Poznania mają być gotowe trzy lata później.

RIRM


źródło: radiomaryja.pl, 25 września 2025

Autor: dj