Powrót do muzycznych korzeni
Treść
W Jarosławiu zakończyła się jedna z najbardziej prestiżowych imprez muzycznych - Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej "Pieśń Naszych Korzeni". Przez tydzień głównie w zabytkowych jarosławskich świątyniach rozbrzmiewała muzyka tak różna kulturowo od tej, której przywykliśmy słuchać na co dzień, a festiwalowi goście obok udziału w koncertach mogli uczestniczyć m.in. w warsztatach chorału gregoriańskiego, ucząc się podstaw tego śpiewu. Jednym z elementów, który wyróżnia jarosławski festiwal spośród innych, jest brak podziału na często niedostępnych wykonawców oraz publiczność. Tu każdy festiwalowy dzień przynosi nowe doświadczenia, a słuchacze nie tylko obcują ze sztuką poprzez udział w koncertach, ale mogą też porozmawiać, a raczej podyskutować z ich wykonawcami - wybitnymi artystami, a nawet wspólnie z nimi zaśpiewać czy zagrać. To sprawia, że impreza ma charakter nie tylko muzyczny, ale - co ważne - także społeczny i - biorąc pod uwagę w większości młody wiek publiczności, która licznie ściąga do Jarosławia z kraju i z zagranicy - edukacyjny. Jak podkreślają organizatorzy, uczestnicy festiwalu mają możliwość poznać znaczenie śpiewu, a także jego rolę w Kościele i przekazie wiary. Festiwal jest też okazją do tego, aby dowiedzieć się, jak kształtował się śpiew w historii i jak dzisiaj wyglądają i co przynoszą próby rekonstrukcji dawnych technik wokalnych. Obok koncertów "Pieśń Naszych Korzeni" to także intensywny czas debat, warsztatów, ćwiczeń i spotkań muzycznych. Podczas tegorocznych warsztatów muzycznych prowadzonych przez badaczy i specjalistów świeckich oraz duchownych ich uczestnicy mogli zapoznać się z wiedzą dotyczącą chorału gregoriańskiego, a także sprawdzić w praktyce swe możliwości muzyczne w czasie codziennych Jutrzni, Nieszporów i Eucharystii. W wieczornych koncertach oprócz muzyki greckiej można było usłyszeć m.in. tradycyjne pieśni amerykańskie w wykonaniu Tima Eriksena, polskie pieśni maryjne w przekazie Kapeli Brodów oraz pieśni liturgiczne. Festiwalowa publiczność miała też okazję zapoznać się z muzyką rodem z meczetu, gdyż z koncertem klasycznych religijnych pieśni perskich wystąpił Bahram Sarang z zespołem "Chakad". Wyjątkowy był także koncert tradycyjnych liturgicznych śpiewów polifonicznych w wykonaniu Confraternita di Sessa Aurunca z Włoch. Z kolei podczas tanecznego Baletu Narodów, który stanowi międzynarodowy projekt artystów z Czech, Słowacji, Węgier i Polski, publiczność zgromadzona na zabytkowym Rynku Starego Miasta mogła wejść w klimat żywiołowych XVIII-wiecznych tańców dworskich rodem z Europy Środkowej. W Jarosławiu wystąpili również: Arcybractwo Najświętszego Krzyża z Sessa Aurunca z Włoch, Zespół "Tasto Solo" z Hiszpanii, który zaprezentował wczesnorenesansowe kompozycje na instrumenty klawiszowe anonimowych twórców XV-wiecznych Niemiec. Publiczność miała też okazję wysłuchać tradycyjnych śpiewów liturgicznych na Wielki Tydzień oraz XV-wiecznych kompozycji Piotra z Grudziądza, które zaprezentował wrocławski zespół Ars Cantus. Można także było posłuchać efektów tygodniowej pracy Festiwalowej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Zbigniewa Pilcha i Tomasza Adamusa, która w ramach warsztatów przygotowała koncert Antonio Caldara-Missa Dolorosa. Wraz z orkiestrą publiczności zaprezentował się również chór festiwalowy. Tegoroczny festiwal zakończyła Msza Święta Gregoriańska, której w niedzielny poranek w bazylice Matki Bożej Bolesnej przewodniczył ks. bp Adam Szal. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej "Pieśń Naszych Korzeni" zorganizowało Stowarzyszenie Muzyka Dawna w Jarosławiu. Mariusz Kamieniecki "Nasz Dziennik" 2008-08-25
Autor: wa