Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Polskie drogi jak plac budowy

Treść

Takie inwestycje, zdaniem Zbigniewa Kotlarka, generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad, czynią Polskę największym rynkiem budowlanym dróg w całej Europie.

Z informacji przekazanych przez dyrektora wynika, że czeka nas prawdziwy boom inwestycji drogowych. Planowane w tym roku nakłady mają wynieść ok. 11 mld zł - co jest rekordową jak do tej pory sumą. Ale to dopiero początek. W przyszłym roku na inwestycje ma być przeznaczonych 21 mld zł, a rok później jeszcze więcej, bo 32 mld złotych. - Widać, jak znacząco wzrastają nakłady, ale też jak znacząco wzrasta zakres realizacji tych robót i w jakiej skali musi być uruchomiony program przygotowania tych inwestycji - zauważył dyrektor GDDKiA.
Zdaniem Kotlarka, skala inwestycji wymagała usprawnienia działalności w Generalnej Dyrekcji. W tym celu w firmie wyszczególniono 3 piony. Jeden zajmujący się przygotowaniem inwestycji, drugi nadzorem nad realizacją, a trzeci zarządzaniem drogami i ich utrzymaniem. - Istotą jest to, że Generalna Dyrekcja decentralizuje się - przenosi kompetencje i cały swój potencjał na poziom oddziałów, tam gdzie projekty się rodzą. Ujednoliciliśmy strukturę Generalnej Dyrekcji w 16 oddziałach na terenie całego kraju. Zwiększyliśmy ich kompetencje, aby szybko i samodzielnie mogły podejmować decyzje - powiedział Kotlarek.
Jego zdaniem, zmiany w firmie oraz stan zaawansowania prac drogowych czynią realnymi założenia planu na lata 2008-2012. Obecnie przy inwestycjach pod autostrady wykup gruntów odbywa się na odcinku 108 km, projektowania - 313 km, przetargów na budowę - 403 kilomerów. Natomiast w budowie znajduje się 178 km autostrad, a w przyszłym roku inwestycje mają objąć 642 kilometry.
W Polsce 307 km dróg ekspresowych, natomiast w budowie jest 157 kilometrów. Dokumentacja środowiskowa prowadzona jest na odcinkach o długości 1787 kilometrów. Wczoraj GDDKiA podpisała kontrakt na budowę odcinka od węzłów Pyrzyce - Myślibórz na drodze ekspresowej S3 Szczecin - Gorzów Wielkopolski. Realizacja kontraktów na wykonanie pozostałych odcinków tej trasy może rozpocząć się po zakończeniu postępowania przed sądem założonego przez konsorcjum firm.
Grzegorz Lipka
"Nasz Dziennik" 2007-10-04

Autor: wa