Polska bandera coraz bliżej
Treść
Prace nad pakietem ustaw umożliwiających polskim armatorom pływanie pod narodową banderą dobiegają końca, informuje resort gospodarki morskiej. Nowe przepisy mogą zacząć obowiązywać jeszcze w tym półroczu. Wprowadzają one znacznie korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne dla armatorów i mają przyczynić się do odbudowania polskiej floty. Đ Moim zdaniem, armatorzy będą przeflagowywać statki na biało-czerwoną banderę Đ uważa minister Rafał Wiechecki.
Ustawa o podatku tonażowym przeszła cała procedurę legislacyjną obowiązującą w naszym kraju, została już podpisana przez prezydenta, a w tej chwili znajduje się w Komisji Europejskiej. Đ KE musi w terminie trzech miesięcy ją zatwierdzić. Przy przyjmowaniu ustaw przez KE zapada decyzja przez przemilczenie. Jeśli komisja w ciągu trzech miesięcy nie zgłosi zastrzeżeń, to ustawa może zacząć obowiązywać, jeśli zgłasza uwagi, a jedną zgłosiła w listopadzie, to termin znowu się wydłuża. Wejście w życie ustawy zależy w tej chwili od KE. Mamy jednak nadzieję, że w marcu wszystkie wątpliwości zostaną wyjaśnione i ustawa zacznie funkcjonować Đ wyjaśnia minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki.
Ustawa o podatku tonażowym wprowadza zryczałtowany podatek od tonażu, zmniejszając obciążenia podatkowe polskich armatorów. Đ Jeśli armator sprzeda swój statek, to nie musi odprowadzać podatku, pod warunkiem że pieniądze ze sprzedaży przeznaczy na zakup nowych statków, a to jest instrument pomocy publicznej, który musi być zatwierdzony w KE Đ mówi minister. Podobne ustawy zostały przygotowane również przez inne rządy, m.in. litewski. Komisja Europejska nie zgłaszała wtedy zastrzeżeń.
Zaawansowane są również prace nad ustawą o zatrudnieniu na statkach morskich, która wprowadza bardziej elastyczne formy zatrudnienia. Đ Jestem pewien, że jeśli ustawa o podatku tonażowym w połączeniu z ustawą o pracy na morskich statkach handlowych zacznie funkcjonować w takiej formie jak od nas wyszła, to moim zdaniem armatorzy będą przeflagowywać statki na biało-czerwoną banderę Đ stwierdza szef resortu gospodarki morskiej. Ta ustawa jest przygotowywana we współpracy z polskimi armatorami, m.in. Polską Żeglugą Morską, co ma gwarantować, że przyjęte w ustawach rozwiązania będą korzystne dla armatorów. Đ PŻM, która ma 80 statków na 130 statków polskiej floty, jest najbardziej zainteresowana tym, aby statki znowu wróciły pod biało-czerwoną banderę Đ twierdzi minister Wiechecki.
Obecnie ze względu na koszty fiskalne polskie statki pływają pod obcymi, tzw. tanimi banderami. Zmiana flagi m.in. zwiększy dochód państwa polskiego Đ pływając pod obcą banderą, armatorzy nie odprowadzają do krajowego budżetu żadnych pieniędzy.
Paweł Tunia
"Nasz Dziennik" 2007-02-22
Autor: wa