Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Połowa Nabucco zostanie zlicytowana między akcjonariuszy

Treść

Z Christianem Dolezalem, rzecznikiem prasowym Nabbuco Gas Pipeline International GmbH, rozmawia Wojciech Kobryń

Jakie korzyści wynikają z budowy gazociągu Nabucco?
- Korzyści, jakie wynikają z budowy gazociągu Nabucco, to m.in. mnogość źródeł dodatkowych dostaw gazu dla Europy i wzmocnienie konkurencji. Zamierzamy sprzedać 50 proc. udziałów w drodze licytacji pomiędzy akcjonariuszy, a 50 proc. będzie dostępne do nabycia dla osób trzecich. 10 proc. udziału zostanie przeznaczone na krótkoterminowe umowy. Ważne jest skuteczne zarządzanie ograniczeniami z włączaniem zasady "wykorzystaj to lub strać to". Wierzymy, że dzięki naszemu projektowi poprawi się płynność rynku i sprostamy jego wymaganiom. Wielką korzyścią jest sam fakt przepływu i wymiany gazu między przedsiębiorcami.

Mają jednak Państwo podobno problemy z inwestorami.
- 30 proc. inwestycji będzie wypłacane przez partnerskie konsorcjum. Dla pozostałych 70 proc. będziemy szukać dofinansowania przez kredytodawców. Przy pomocy około jednej trzeciej poręczonego kapitału postaramy się zabezpieczyć kredyty z międzynarodowych instytucji finansowych, takich jak Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR), Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) lub Międzynarodowa Korporacja Finansowa (IFC). Pozostała część kapitału będzie pochodzić z agencji kredytów eksportowych (ECAS) i banków komercyjnych.

Jest możliwe podłączenie z czasem do infrastruktury gazociągu innych państw europejskich?
- Studium wykonalności Nabucco zostało wykonane do projektu, który dziś rozwijamy. W razie zmian konieczne jest nowe studium wykonalności. Mogę powiedzieć, że gazociąg Nabucco, który będzie docierał do Baumgarten w Austrii, będzie mógł być wykorzystany w całej Europie, również w Polsce za pośrednictwem sieci np. z Niemiec lub poprzez wymianę handlową.

Pierwsze rozmowy o projekcie Nabucco miały miejce w 2002 roku. To prawie 7 lat temu. Czy to zbieg okoliczności, że ostateczna decyzja o jego budowie została podjęta w obliczu konfliktu rosyjsko-ukraińskiego?
- Budowa Nabucco jest złożonym projektem pionierskim sześciu spółek energetycznych, otwierających nowy korytarz przebiegający przez pięć krajów. Projekt ten musi być bardzo starannie opracowany, aby ekonomicznie się udał. Praca ta została wykonana przez konsorcjum, a projekt jest dziś bardzo obiecujący. Wszystkie zainteresowane podmioty polityczne są zdecydowanie zaangażowane i popierają nasz projekt, jak tylko mogą, co jest niezwykle istotne.

Dziękuję za rozmowę.
"Nasz Dziennik" 2009-01-31

Autor: wa