Polacy podnoszą poziom
Treść
 			Obecność polskich dzieci w brytyjskich szkołach sprzyja poprawie wyników w nauce młodych Brytyjczyków. 
Wraz ze wzrostem liczby polskich dzieci w brytyjskich szkołach  polepszają się wyniki w nauce małych Wyspiarzy - wynika z badań  przeprowadzonych przez London School of Economics, na które powołuje się  dziennik "Daily Mail", znany z dotychczasowego nieprzychylnego  nastawienia do imigrantów z Europy Wschodniej. Dzieci polskich  imigrantów - dla których język angielski nie jest głównym językiem - nie  tylko nie hamują swoich rówieśników w nauce czytania i pisania, ale  dopingują ich do aktywniejszej nauki, podnosząc poziom nauczania wielu  przedmiotów, głównie matematyki.
W klasach, w których są polskie dzieci, rdzenni Brytyjczycy osiągają  znacznie lepsze wyniki aniżeli w klasach wyłącznie brytyjskich. Do  takich wniosków doszła autorka badań prof. Sandra McNally, która  prześledziła dane ze spisu uczniów angielskich szkół (National Pupil  Database - NPD) z lat 2005-2009. Badania miały pokazać, czy słuszne są  obawy przedstawicieli brytyjskiej oświaty, że dzieci imigrantów będą  absorbować większą uwagę nauczycieli i opóźniać postępy tych dzieci, dla  których angielski jest językiem wyniesionym z domu. Ich wyniki nakazują  całkowicie zmienić to spojrzenie. - Wyniki z katolickich szkół, do  których uczęszczają dzieci polskich imigrantów, wskazują, że obecność w  klasie uczniów, dla których angielski nie jest językiem macierzystym, ma  przynajmniej w niektórych przypadkach pozytywny wpływ na osiągnięcia  dzieci miejscowych - podkreśliła prof. Sandra McNally.
Dzieci polskich imigrantów przyczyniają się zwłaszcza do podniesienia  standardów nauczania matematyki i innych przedmiotów ścisłych. Duży  wpływ na zwiększone możliwości nauczania polskich dzieci może mieć też  fakt, że imigranci posiadający dobre wykształcenie przykładają o wiele  więcej starań aniżeli brytyjscy rodzice, by odpowiednio motywować do  nauki swoje dzieci. Do tego dochodzą także silnie zakorzenione w  Polakach wartości i etyka pracy (w tym duża motywacja do pracy). - To  jest fakt, że imigranci z krajów Europy Wschodniej są lepiej  wykształceni i bardziej przywiązani do rynku pracy aniżeli miejscowa  ludność - zauważyła uczona. Dlatego też, jak dodała, dzieci imigrantów, w  tym właśnie z Polski, powinny być mile widziane w szkołach brytyjskich.
W tym kontekście pojawia się jednak problem dla dzieci imigrantów. W  ostatnich dniach państwowa placówka badawcza Economic and Social  Research Council (ESRC) ogłosiła bowiem, że rodzice dzieci z krajów  Europy Wschodniej są rozczarowani poziomem brytyjskich szkół. Niektórzy  twierdzili nawet, że tamtejszy system oświaty nie stwarza warunków do  pełnego wykorzystania możliwości uczniów z Polski, a nawet ich cofa.
W Wielkiej Brytanii mieszka obecnie około 850 tys. Polaków.
Marta Ziarnik
Nasz Dziennik Piątek, 25 maja 2012, Nr 121 (4356)
Autor: au