Pociągi do kwietnia
Treść
Wprowadzany 11 grudnia br. przez spółkę PKP Przewozy Regionalne nowy rozkład jazdy jest bardziej praktyczny i zakłada wzrost liczby pociągów. Plan ten może się jednak załamać, gdyż z powodu braku ostatecznej decyzji o wysokości dofinansowania przewozów przez samorządy wojewódzkie już w kwietniu z tras mogą zniknąć aż 1164 z 2960 kursujących pociągów.
Optymistyczny rozkład jazdy Przewozów Regionalnych, który zacznie obowiązywać 11 grudnia br., zakłada wzrost liczby kursujących pociągów o niemal 200. Aż 1164 znajdujące się w nowym rozkładzie jazdy połączenia zostały oznaczone literą "F". - Te pociągi mają założony termin kursowania do 31 marca 2006 r. Do tego dnia będą one kursować na pewno. Jeżeli nie znajdą się środki na pełne sfinansowanie deficytu, 1 kwietnia 2006 r. pociągi "F" nie wyruszą w trasy - mówi Ryszard Rębilas, dyrektor Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Deficyt powinien pokryć organizator przewozów, czyli samorządy wojewódzkie. Te jednak w swoich wstępnych deklaracjach proponują zbyt niskie kwoty. Jeżeli pieniądze się nie znajdą, PKP PR będą zmuszone do wycofania części pociągów. Na ich sfinansowanie w skali kraju potrzeba dodatkowo prawie 250 mln zł. Jak deklarują przedstawiciele PKP PR, spółka jest w pełni gotowa do wykonywania kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich w 2006 r., kształt rozkładu jazdy będzie jednak zgodny z zamówieniami samorządów wojewódzkich. Podkreślają, że tylko pełne dofinansowanie przez organizatora przewozów wykonywanych w ramach służby publicznej zagwarantuje stabilność oferty.
Wypracowany nowy rozkład jazdy pociągów PR zakłada zwiększenie częstotliwości i dostępności pociągów na szlakach komunikacyjnych. Nowe połączenia są wynikiem łączenia lub wydłużenia dotychczasowych relacji. PR chcą także, by system przyjazdów i odjazdów pociągów był dostosowany do potrzeb podróżnych, a pociągi kursowały w sposób bardziej cykliczny niż dotychczas. Ewentualne cięcia mają dotknąć przede wszystkim relacje mało uczęszczane, połączenia między bardziej popularnymi miejscowościami pozostaną mniej więcej na tegorocznym poziomie. Nowy rozkład jazdy PR jest dostępny m.in. na stronie www.pr.pkp.pl.
Spółka PKP PR w ostatnich latach poprawia swój wynik finansowy. Czyni to jednak nie poprzez zwiększanie dochodów, które od 2003 r. kształtują się na mniej więcej stałym poziomie 2,2 mld zł, a poprzez cięcie kosztów. Obecny rok spółka zakończy prawdopodobnie z deficytem wysokości 600 mln zł.
Marcin Austyn
"Nasz Dziennik" 16 listopada 2005
Autor: mj