O metafizyce po raz siódmy
Treść
W ostatni piątek na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim odbyło się VII Międzynarodowe Sympozjum Metafizyczne z cyklu Zadania Współczesnej Metafizyki. Zgromadziło ono kilkuset miłośników tej nauki z całej Polski i z zagranicy, którzy dyskutowali o potrzebie powrotu do analogii w filozofii. Sympozjum stało się forum wymiany myśli filozoficznej, a zarazem okazją do zaprezentowania dorobku jego organizatorów - Katedry Metafizyki KUL i Polskiego Towarzystwa Tomasza z Akwinu.
Tradycyjnie jako pierwszy z prelegentów wystąpił współtwórca lubelskiej szkoły filozoficznej, inicjator prac nad "Powszechną Encyklopedią Filozofii" o. prof. Mieczysław Albert Krąpiec. Wskazując na podstawowe "przestrzenie" uprawiania filozofii, podkreślił, że filozoficzne rozumienie świata dokonuje się dzięki szczególnemu ujęciu poznawczemu, bo mającemu charakter konkretystyczny i zarazem analogicznie wspólny. Dotyczy ono każdej istniejącej rzeczy, a zarazem ich całokształtu. W dziejach filozofii uwyraźniły się cztery "obszary" bytowo-poznawcze. Pierwszy, transcendentalno-rzeczowy, pozwala na odczytanie, że każdy realnie istniejący byt jest bytem, rzeczą, jednością, odrębnością, prawdą, dobrem i pięknem, co poznawczo wyraża się w postaci pierwszych zasad - tożsamości, niesprzeczności, wyłączonego środka i celowości, fundujących porządek racjonalny. Kolejnymi "przestrzeniami", wokół których toczyły się i toczą spory filozoficzne, są różnorodne stany i formy bytowania, przyczyny oraz analogia bytowa. Ta ostatnia, której teorię zbudował o. prof. Krąpiec, jest fundamentem filozoficznego poznania rzeczywistości. Pozwala bowiem odejść od poznania pojęciowo jednoznacznego, które grupuje się w tzw. pojęcia "rodzinowe", stanowiące w sobie i wobec siebie wieloznaczność.
Ksiądz profesor Andrzej Maryniarczyk w swoim referacie rozwinął problematykę transcendentaliów i pierwszych zasad jako fundamentu racjonalnego poznania świata. W pierwszej części sympozjum wystąpili również prof. Henryk Kiereś, który mówił o poszukiwaniu podstaw racjonalności poza kategoriami bytu, poznania i języka w związku z tzw. przełomem postmodernistycznym, i s. prof. Zofia J. Zdybicka, która omówiła problematykę analogii i partycypacji w wyjaśnianiu rzeczywistości. W czasie obrad sekcyjnych wystąpiło kilkunastu prelegentów z różnych ośrodków uniwersyteckich. KUL reprezentowali m.in. prof. Piotr Jaroszyński, prof. Wojciech Chudy, prof. Stanisław Kiczuk,
o. prof. Edward I. Zieliński, prof. Jan Czerkawski, dr Paweł Skrzydlewski i dr Agnieszka Lekka-Kowalik. W obradach wzięli także udział
dr Bogusław Paź (Uniwersytet Wrocławski),
ks. prof. Jan Sochoń (UKSW), prof. Tadeusz Szubka (Uniwersytet Szczeciński), prof. Honorata Jakuszko (UMCS), dr Gabriela Besler (Uniwersytet Śląski) oraz dr Peter Fotta (Trnavská Univerzita). W części trzeciej sympozjum dokonano podsumowania obrad sekcyjnych oraz wykład miał prof. Berthold Wald z Teologische Fakultät Padeborn (Niemcy), uczeń Josefa Piepera, który był znanym propagatorem myśli klasycznej w Niemczech.
W trakcie obrad sympozjum odbyło się też walne zgromadzenie członków Polskiego Towarzystwa Tomasza z Akwinu. Słowo wstępne wygłosił prezes PTTA o. prof. Mieczysław A. Krąpiec. Przedstawione zostały również: sprawozdanie z działalności Towarzystwa w latach 2003-2004 oraz obecne i przyszłe kierunki jego działania.
Kolejne sympozjum metafizyczne odbędzie się już za rok. Organizatorzy, ciesząc się z dużego zainteresowania problematyką filozoficzną, obiecują sobie krótki odpoczynek po trudach przygotowania sesji, bo przecież trwają żmudne prace nad przygotowaniem kolejnych tomów "Powszechnej Encyklopedii Filozofii". Życzymy wytrwałości i powodzenia.
Piotr Mazur
"Nasz Dziennik" 2004-12-14
Autor: kl