Nowy most nad cieśniną Sund
Treść
W niedalekiej przyszłości konieczna będzie budowa nowego mostu nad bałtycką cieśniną Sund, zwaną po szwedzku i duńsku Öresund - uważają szwedzcy i duńscy eksperci. Inwestycję taką wymusza nadspodziewanie szybki wzrost ruchu kołowego oraz liczby pasażerów i towarów transportowanych linią kolejową biegnącą mostem.
Obecnie codziennie mostem między Kopenhagą a Malmö przejeżdża ok. 16 tys. pojazdów i 14 tys. pasażerów pociągów. Według duńsko-szwedzkiego ośrodka badawczego Öeresundsinstitutet z Malmö, zakończenie prowadzonej obecnie modernizacji linii kolejowej poprawi sytuację jedynie na krótko i mimo podwojenia liczby dzisiejszych kursów pociągów do sześciu na godzinę już w 2010 r. zabraknie prawie tysiąca miejsc w pociągach, a w 2013 - aż 4 tysięcy.
Według ekspertów, jedynym wyjściem jest budowa nowego mostu, który przejmie większość kolejowego transportu towarowego. Budowa ta wzbudza protesty organizacji i środowisk ekologicznych oraz rybaków. Obawiają się one m.in. znacznego zakłócenia szlaków wędrówek ryb.
AKU, PAP
"Nasz Dziennik" 2007-01-05
Autor: wa