Nowości płytowe
Treść
Prężnie działająca na polskim rynku fonograficznym wytwórnia DUX wydała ostatnio kilka nowych nagrań. Wśród nich są dwie interesujące płyty poświęcone wokalistyce, a dokładniej pieśniarstwu. Prezentują one kunszt dwojga polskich śpiewaków średniego pokolenia, związanych z gdańskim środowiskiem muzycznym.
Bożena Harasimowicz jest znana przede wszystkim z estrady koncertowej, znacznie mniej ze sceny operowej, gdzie zaśpiewała zaledwie kilka partii. Jej liczący ponad sto pozycji repertuar obejmuje dzieła oratoryjno-kantatowe, od muzycznego baroku po muzykę współczesnych kompozytorów. Z równym powodzeniem śpiewa pieśni. Wydany właśnie album, na którym prezentuje wybór romantycznych pieśni Mendelssohna, Schumanna, Chopina i Liszta, jest dowodem fascynacji artystki tym gatunkiem wokalistyki. Dowodzi tego już od pierwszej pieśni "Minnelied" op. 47 Mendelssohna zaśpiewanej z subtelną ekspresją. Ze szczególną satysfakcją słucha się też pięknego, stonowanego emocjonalnie cyklu ośmiu pieśni "Frauenliebe und Leben" ("Miłość i życie kobiety"), gdzie artystka kreśli, z godną uznania delikatnością i prostotą, przekonywający obraz przeżyć kobiety. Z równą uwagą można się wsłuchiwać w piękne wykonania pieśni Mendelssohna, Chopina i obu pieśni Liszta. U Bożeny Harasimowicz szlachetność brzmienia głosu i bogactwo ekspresji idzie w parze z muzyczną kulturą, co pozwala jej na tworzenie interesujących kreacji. Artystka, zachowując klasyczny umiar, potrafi zawrzeć w swoim śpiewie niezwykły ładunek emocji, co sprawia, że słucha się jej poruszających interpretacji z autentyczną przyjemnością. Śpiewaczce towarzyszy przy fortepianie Olga Niecziporenko.
Paweł Skałuba, na co dzień solista Opery Bałtyckiej, nagrał na swojej pierwszej solowej płycie znane pieśni kompozytorów polskich: Moniuszki, Chopina, Paderewskiego, Karłowicza, Szymanowskiego. Skałuba dysponuje lirycznym tenorem o szlachetnej ciepłej barwie i wyrównanym brzmieniu, który prowadzi w sposób bardzo naturalny. Prezentowane w tym nagraniu pieśni wykonywane są wyraziście i bardzo plastycznie, a sugestywna interpretacja ma wszelkie cechy skupienia. Artysta potrafi też nadać właściwy każdej pieśni klimat i głębię ekspresji. Równie wysoko należy ocenić akompaniament realizowany z ogromnym wyczuciem i kulturą przez Waldemara Malickiego.
Adam Czopek
"Nasz Dziennik" 2006-01-31
Autor: ab