Niezależny do prywatyzacji?
Treść
Nafta Polska S.A. przygotowała koncepcję reorganizacji logistyki sektora paliwowego w Polsce. Sprawa dotyczy dwóch spółek - zarządzającej bazami paliw (Naftobazy) i rurociągami (PERN "Przyjaźń"). Koncepcja wyodrębnienia z nich jednego - Niezależnego Operatora Logistycznego (NOL), wzburzyła posłów. Ich zdaniem, to przygotowanie do prywatyzacji.
Wiceminister Skarbu Państwa Krzysztof Żyndul zaprzecza, jakoby były takie plany. - To NIK miała pretensje do resortu, że nie robi nic w kwestii logistyki paliw, a przecież to, co przedstawiamy, to tylko warianty - tłumaczył posłom z Ligi Polskich Rodzin i Prawa i Sprawiedliwości. - Do finalizacji tego projektu może dojść nie wcześniej niż na jesieni - zastrzegał Żyndul, dodając, że przecież nikt w kontekście pomysłu na NOL nie wspomniał słowem o prywatyzacji. Właśnie brak tej wzmianki wzmógł czujność posła Wojciecha Jasińskiego (PiS). A zdecydowanie bardziej powinna ją wzmóc opinia wypowiedziana w dyskusji przez posła Aleksandra Grada (PO). Stwierdził on, że nie można się obawiać prywatyzacji, bo przecież ktokolwiek kupi utworzony w przyszłości NOL, "to po to, by go rozwijać". Według Żyndula, prywatyzacja byłaby nawet niewskazana dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa.
Nafta Polska przedstawiła posłom z sejmowej Komisji Skarbu Państwa trzy koncepcje, ale tylko jedno rozwiązanie (NOL) zyskało rekomendację spółki. Pozostałe wiążą się bądź z przejęciem PERN-u przez Naftobazy, bądź zakładają odwrotny kierunek transakcji.
Naftobazy są podmiotem dominującym na polskim rynku w kwestii magazynowania paliw gotowych. W 19 bazach (5 połączonych z PKN Orlen, 4 - to bazy przeładunkowe na wschodzie, jedna - na morzu) składowane jest blisko 60 proc. paliw na terenie Polski. PERN "Przyjaźń" to z kolei sieć rurociągów - zarówno surowcowych (dostarczających ropę naftową do rafinerii), jak i produktowych (przesyłających gotowe paliwa do baz). PERN wykorzystuje w 100 proc. zdolności przesyłowe rurociągów surowcowych, ale zaledwie w 60 proc. - produktowych. Główną tego przyczyną jest brak logistycznego powiązania wielu baz z rurami. Wśród zadań postawionych w najbliższym czasie przed tą spółką jest m.in. dokończenie budowy rurociągu Adamowo - Płock oraz budowa baz magazynowanej ropy w Adamowie i Plebance koło Płocka.
Wiceminister Żyndul poinformował również, że zakończone zostały zmiany właścicielskie w spółce Naftoport. PERN przekazał ministrowi skarbu jeden udział i w tej chwili wraz z MSP w pełni kontroluje Naftoport (łącznie mają 53 z 78 udziałów). Pozostałymi udziałowcami są: PKN Orlen (14 udziałów), Grupa Lotos (7), Port Północny (3) i spółka J&S (1).
Mikołaj Wójcik
"Nasz Dziennik" 2005-06-17
Autor: ab