Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Nieuczciwe promocje

Treść

Co trzeci produkt objęty akcją promocyjną wzbudził zastrzeżenia Inspekcji Handlowej. Badaniem przeprowadzonym na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów objęto 112 placówek handlowych - 100 z nich należało do dużych sieci handlowych. Uchybienia stwierdzono w prawie 40 proc. artykułów żywnościowych, natomiast w przypadku innych produktów zastrzeżenia kontrolerów wzbudziło 32 proc. badanych partii.

Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło nierzetelnego informowania o cenach towarów oferowanych w promocjach. Zastrzeżenie inspektorów wzbudziła nieuczciwa praktyka przedsiębiorców związana z przekreślaniem cen sugerowanych jako dotychczasowe, które w rzeczywistości nigdy nie obowiązywały. Przykładem może być pozornie korzystna oferta kupna telewizora LCD za 6 849 złotych. Przed wyprzedażą telewizor kosztował 6 999 zł, tymczasem sprzedawca jako cenę obowiązującą przed obniżką podał 10 999 złotych.
Kontrolerzy zakwestionowali również nieprawidłowe wyliczanie cen towarów z gratisami. W przypadku 17,3 proc. przebadanych partii ceny produktów były wyższe niż tych, do których upominki nie były dołączane - różnice sięgały nawet 9 złotych. Tym samym to klient ponosił koszt "prezentu".
Ponadto część asortymentu posiadała ceny identyczne jak przed promocją - mimo to produkty reklamowane były jako znacznie tańsze. Zdarzało się również, że towary, które pojawiły się w danym sklepie po raz pierwszy, sprzedawane były po cenie sugerowanej jako niższa od dotychczas obowiązującej. Ponadto inspektorzy zwrócili uwagę na znaczne rozbieżności między cenami zakodowanymi w czytnikach a tymi, które zostały uwidocznione na terenie sklepu, oraz nieprawidłowe wyliczanie cen jednostkowych produktów.
Konsumenci byli również wprowadzani w błąd informacją na opakowaniu, że masa lub pojemność produktu w ramach promocji zostały zwiększone przy utrzymaniu dotychczasowej ceny. Przykładem może być reklama na opakowaniu płynu do mycia szyb sugerująca, że 250 ml konsument dostaje w prezencie, a płaci jedynie za 750 mililitrów. W toku kontroli okazało się, że w promocji dostępne były wyłącznie produkty o pojemności 750 mililitrów.
Ustalenia kontroli dały podstawę do nałożenie 67 mandatów karnych oraz skierowania trzech wniosków do sądów. Do UOKiK przekazano 16 powiadomień o ujawnionych w toku kontroli działaniach stanowiących czyn nieuczciwej konkurencji. - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi sprawdzić cenę towaru w innych placówkach przed skorzystaniem z promocji. Jeżeli mamy wrażenie, że zostaliśmy oszukani, możemy to zgłosić do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej lub do miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów. Ważne jest, żebyśmy walczyli o swoje prawa - powiedziała Aneta Styrnik z biura prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
JMK
"Nasz Dziennik" 2007-10-02

Autor: wa