Nieoczywiste objawy awarii sprzęgła w samochodzie. Jak je rozpoznać?
Treść
Sprzęgło, choć zdecydowanie zalicza się do tych bardziej solidnych układów samochodowych, również podlega procesowi zużycia. Kiedy zużycie to osiągnie wartość graniczną, czy to po wpływem jakiegoś uszkodzenia, czy zwykłej eksploatacji, zaczynamy dostrzegać niepokojące tego objawy. Czasem jednak są to objawy naprawdę mocno nieoczywiste.
Szarpanie przy ruszaniu z miejsca
Lista możliwych objawów nadmiernego zużycia sprzęgła jest naprawdę długa, co niestety poważnie utrudnia postawienie prawidłowej diagnozy. Często sami kierowcy po zetknięciu się z jednym z tych objawów nie są w stanie znaleźć jego logicznej przyczyny. Tak dzieje się na przykład gdy objawy te nie są wyczuwalne na pedale sprzęgła, ale odbierane pod postacią drgań, zapachu czy tajemniczych dźwięków.
„Nasilające się szarpanie podczas ruszania samochodu to jeden z bardziej nieoczywistych objawów awarii sprzęgła” – mówi ekspert odpowiedzialny za sprzęgła samochodowe w sklepie iParts.pl. - „Przyczyną tego dość poważnego dyskomfortu są mocno już zużyte tłumik drgań skrętnych na tarczy sprzęgła. Elementy te szczególnie szybko ulegają uszkodzeniu w przypadku aut, których właściciele uwielbiają nie tyle dynamiczną, co wręcz ostrą jazdę. Rzadko zdarza się, aby był to jedynie efekt eksploatacji nawet w tak nieprzyjaznym dla sprzęgła środowisku, jak miejskie korki”.
Szum z okolic skrzyni biegów
Uszkodzone sprzęgło może nie tylko dawać nam się we znaki za pomocą pogarszających komfort jazdy drgań, ale też poprzez dość uciążliwe hałasy. Chodzi tu głównie o szumy dochodzące z okolic skrzyni biegów. Zwykle taki szum słyszalny jest po wciśnięciu pedału sprzęgła, co może być wystarczającą wskazówką dla kierowcy starającego się zdiagnozować przyczynę niepokojącego hałasu. Nie jest to, niestety, regułą. Czasem zdarza się bowiem i tak, że opisywany dźwięk pojawia się również wówczas, gdy sprzęgło nie pracuje, a nawet więcej – szumy zanikają w momencie naciśnięcia na sprzęgło! Taki niejednoznaczny objaw może nieco mylić, jednak najważniejsze jest to, iż jego występowanie w ten czy inny sposób zależne jest od pracy sprzęgła. Dokładniej chodzi tu o pracę łożyska sprzęgła, które zaczyna hałasować po uszkodzeniu.
Nieprzyjemny zapach w kabinie
„Nieprzyjemny zapach rozchodzący się w kabinie” – objaśnia ekspert iParts.pl zajmujący się sprzęgłami samochodowymi – „to kolejny nieoczywisty objaw problemów z układem sprzęgła. Zwykle zapach ten towarzyszy dużemu obciążeniu układu napędowego i pojawia się np. podczas ruszania z miejsca lub jazdy pod górę, ale z czasem może stać się uporczywym i trudnym do zniesienia zjawiskiem”. Co jest tego przyczyną?
Opisany przykry zapach to z reguły „zasługa” zużytych okładzin tarczy sprzęgła. Gdy się pojawi, należy jak najszybciej skontrolować cały układ i wymienić nie samą tarczę, ale cały komplet sprzęgła. Tak będzie bezpieczniej i w ostatecznym rozrachunku również taniej.
Autor: Silesian