Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Nie będzie toru przeszkód

Treść

Szybsza budowa autostrad, rozruszanie budownictwa oraz poprawa infrastruktury kolejowej - to kilka z punktów programu działania ministra transportu i budownictwa. Na wczorajszym spotkaniu z sejmową Komisją Infrastruktury Jerzy Polaczek (na zdjęciu z prawej) przedstawił ogólny plan działania swojego ministerstwa.
W dziedzinie drogownictwa jako priorytety działania resortu transportu i budownictwa minister Jerzy Polaczek wymienił poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz polepszenie infrastruktury drogowej. Autostrady mają być teraz budowane przy preferencji kapitału państwowego. Zwiększony zostanie przy tym udział funduszy UE w wydatkach na inwestycje drogowe. Część inwestycji miałaby być również finansowana z emisji obligacji infrastrukturalnych. Polaczek zapowiedział stworzenie specjalnych podmiotów w pełni kontrolowanych przez państwo, które zaangażowane byłyby w inwestycje drogowe. - Chcemy, aby to przyspieszenie w drogownictwie było związane z prowadzeniem przedsięwzięć inwestycyjnych przez kilka podmiotów, które będą wyodrębnione z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, tzw. podmiotów specjalnego przeznaczenia - powiedział Polaczek.
Do priorytetów resortu należeć będzie dalsza realizacja budowy autostrady A1, która docelowo ma biec z Gdańska na południe Polski, oraz autostrad A4 i A2, a także budowa dróg ekspresowych S3: Szczecin - Gorzów Wielkopolski - Zielona Góra, do granicy w Lubawce, oraz S19: Suwałki - Białystok - Lublin - Rzeszów.
Minister obiecał również wsparcie państwa dla modernizacji infrastruktury kolejowej. W tej dziedzinie również mają być zmobilizowane środki z unijnych funduszy. Powstać ma także trasa dla kolei dużej prędkości z Wrocławia przez Łódź do Warszawy. Wcześniej mówiło się, że trasa taka przebiegałaby ze stolicy do Poznania, a dalej w kierunku Berlina.
Dużo zmian czeka nas również w budownictwie. Już teraz zapowiedziana została m.in. nowelizacja ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, prawo budowlane, ustawa o gospodarowaniu nieruchomościami czy wspieraniu budownictwa społecznego. Z ust szefa resortu transportu i budownictwa nie padały już jednak liczby dotyczące planów, ile mieszkań ma zostać wybudowanych w najbliższych latach. Polaczek zaznaczył, że w przyszłym roku zostaną stworzone podwaliny prawne umożliwiające wsparcie osób, które będą chciały zakupić własne M. Chodzi m.in. o dopłaty do oprocentowania kredytów mieszkaniowych. Jeszcze w budżecie na przyszły rok w przygotowywanej autopoprawce miałyby się znaleźć środki na ten cel.
Artur Kowalski

"Nasz Dziennik" 2005-11-23

Autor: ab