Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Nauka do potęgi

Treść

Jak zauważają twórcy projektu mPotęga, na polskim rynku pracy brakuje osób z wykształceniem inżynieryjnym, zaś przybywa studentów kierunków humanistycznych. Jedną z przyczyn tego niekorzystnego trendu może być niewystarczająca popularyzacja matematyki w szkołach, a także nieatrakcyjny sposób jej nauczania. Program mPotęga ma to zmienić.
Projekty edukacyjne dla szkół podstawowych
Program mPotęga to innowacyjny projekt edukacyjny dla szkół podstawowych, a także dla szkół na wyższych etapach kształcenia, który stawia sobie za cel zmianę niekorzystnych tendencji obecnych na polskim rynku pracy. Aby zachęcić młodych ludzi do wyboru inżynieryjnych i technicznych kierunków studiów, należy wprowadzić wydajniejsze formy nauczania matematyki w szkołach. Według pomysłodawców, uczniowie, którzy na wczesnych etapach edukacji nie radzą sobie z matematyką, unikają jej także później, na etapie studiów. Program mPotęga jest adresowany do nauczycieli i uczniów na wszystkich etapach kształcenia. Objęte nim zostaną klasy 4-6 szkoły podstawowej, a także gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne. Wszyscy pasjonaci matematyki są mile widziani w projekcie – najważniejszym jego celem jest bowiem stworzenie interesującej i skutecznej metody nauczania oraz popularyzacji tego przedmiotu, dzięki czemu większa liczba młodych ludzi będzie posiadać odpowiednie umiejętności, aby związać swoją przyszłość z matematyką. Program mPotęga zakłada udzielenie grantów wszystkim kandydatom, którzy wykażą się kreatywnością w przygotowaniu projektu. Zadaniem zespołów ze szkół podstawowych jest przygotowanie m.in. warsztatów dla rodziców, jak również gier i zabaw edukacyjnych dotyczących np. tego, jak nauczyć się tabliczki mnożenia. Więcej szczegółów na stronie: http://mpotega.pl/wiecej-o-matematyce/128-jak-nauczy%C4%87-dziecko-tabliczki-mno%C5%BCenia.
Z matematyką w przyszłość
Program mPotęga obejmie w sumie 9 lat nauczania matematyki w szkołach na różnych etapach edukacji. Wprowadzenie efektywnego i atrakcyjnego sposobu nauczania tego przedmiotu jest niezwykle ważne już od najwcześniejszych lat szkolnych. Statystyki pokazują, że z roku na rok spada poziom zdawalności matury z matematyki – w roku 2014 zdawalność wyniosła 75%, a w 2015  – 72%. Niestety, w poprawie słabych wyników zdawalności nie pomaga fakt, że nauka matematyki w szkole kojarzy się wielu uczniom ze strachem i trudnościami, a pedagodzy często nie potrafią znaleźć prostej i zarazem ciekawej metody wykładania materiału w taki sposób, aby młodzi ludzie nie tracili pasji do matematyki i aby mogli oni posiąść niezbędne minimum wiedzy z tego przedmiotu, którą mogliby rozwinąć później na studiach wyższych. Projekty edukacyjne dla szkół podstawowych mogą zrewolucjonizować metody nauczania matematyki, co w dalszej perspektywie czasowej zaowocowałoby większą liczbą absolwentów kierunków inżynieryjnych i technicznych.
Zrozumieć królową nauk
Jak zauważają badacze, w polskiej szkole dominuje nieefektywny, operacyjny model nauczania matematyki. Kluczowym rozwiązaniem tego problemu byłoby wprowadzenie bardziej elastycznego i kreatywnego sposobu nauczania tego przedmiotu. Projekt mPotęga zwraca uwagę na ten i wiele innych problemów polskiej szkoły – zbyt liczne klasy, brak indywidualnego podejścia do ucznia, szablonowe i nieciekawe formy nauczania oraz wiążące się z nimi negatywne odczucia uczniów oraz ich brak pozytywnego nastawienia do matematyki. Zatem jak nauczyć się tabliczki mnożenia w satysfakcjonujący i pasjonujący sposób? Należy złożyć wniosek do mPotęgi, co mogą uczynić szkoły na wszystkich poziomach kształcenia, a także biblioteki, organizacje pozarządowe o osobowości prawnej oraz grupy nieformalne składające się np. z nauczycieli. Projekty w ramach programu mPotęga realizowane są dzięki współpracy Fundacji mBanku z Fundacją Dobra Sieć i trwać mogą od 2 do 4 miesięcy. Wysokość dotacji wynosi od 2 do 8 tys. zł. Zwycięski projekt może ponadto otrzymać Nagrodę Publiczności w postaci dodatkowych 5 tys. zł. wsparcia.

Autor: P. Myrmus

Tagi: Nauka do potęgi