Najprzedniejsze dobre uczynki
Treść
Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Strzeżcie się, żebyście uczynków pobożnych nie wykonywali przed ludźmi po to, aby was widzieli; inaczej nie będziecie mieli nagrody u Ojca waszego, który jest w niebie.
Kiedy więc dajesz jałmużnę, nie trąb przed sobą, jak obłudnicy czynią w synagogach i na ulicach, aby ich ludzie chwalili. Zaprawdę, powiadam wam: ci otrzymali już swoją nagrodę. Kiedy zaś ty dajesz jałmużnę, niech nie wie lewa twoja ręka, co czyni prawa, aby twoja jałmużna pozostała w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie.
Gdy się modlicie, nie bądźcie jak obłudnicy. Oni lubią w synagogach i na rogach ulic wystawać i modlić się, żeby się ludziom pokazać. Zaprawdę, powiadam wam: otrzymali już swoją nagrodę. Ty zaś, gdy chcesz się modlić, wejdź do swej izdebki, zamknij drzwi i módl się do Ojca twego, który jest w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie.
Kiedy pościcie, nie bądźcie posępni jak obłudnicy. Przybierają oni wygląd ponury, aby pokazać ludziom, że poszczą. Zaprawdę, powiadam wam: już odebrali swoją nagrodę. Ty zaś, gdy pościsz, namaść sobie głowę i umyj twarz, aby nie ludziom pokazać, że pościsz, ale Ojcu twemu, który jest w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie» (Z rozdz. 6 Ewangelii wg św. Mateusza)
Ewangelia przypomina nam dzisiaj to, co dawniej katechizm określał jako „najprzedniejsze dobre uczynki”: post, modlitwę i jałmużnę. Choć są dobre, to jednak i one mogą zostać wykorzystane w zły sposób. Kluczowe jest pytanie o cel: można modlić się, aby oddać cześć Bogu, można się modlić na pokaz, aby poczuć się lepiej… można pościć, aby mieć środki na rzecz innych, czas dla nich i dla Boga, a można pościć, aby zbudować w sobie poczucie własnej wartości… można dawać jałmużnę z miłości do drugiego człowieka, a można wspierać ludzi, aby ich poniżyć, uzależnić od siebie. A zatem choć to te „najprzedniejsze” dobre czyny, to jednak można nimi krzywdzić siebie i innych. Przypomina to starą teologię św. Pawła Apostoła, który mówił, że usprawiedliwienie człowieka zależy od Bożej łaski, nie od ludzkich czynów.
Jezus mówi, że aby dobre uczynki były naprawdę dobre, trzeba skoncentrować się na Bogu. Dobro wymaga skupienia, odrzucenia tego, co zbędne, wybór tego, co najważniejsze. Wtedy dobro rzeczywiście powiedzie nas do góry – w samo Serce Boże.
Dzisiejsze czytania liturgiczne: 2 Krl 2, 1. 6-14; Mt 6, 1-6. 16-18
Szymon Hiżycki OSB | Pomiędzy grzechem a myślą
Źródło: ps-po.pl, 15 czerwiec 2016r.
Autor: mj