Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Muzyki dawnej ciąg dalszy

Treść

Czwartkowym występem Alexisa Kossenki i Orkiestry Arte dei Suonatori rozpocznie się kolejny cykl festiwalowy "Muzyka dawna - persona grata". To już szósty rok obecności festiwalu na polskiej scenie muzycznej.
Alexis Kossenko zagra w imprezie po raz trzeci, kontynuując projekt pod nazwą "Historia koncertu fletowego". Próby do obecnej serii występów rozpoczną się 16 lutego na zamku w Kliczkowie. Artyści będą mogli w tym czasie przećwiczyć dzieła swoich ulubionych kompozytorów - A. Vivaldiego i G.Ph. Telemanna. I właśnie utwory tych mistrzów muzyki zaprezentują podczas kolejnych koncertów: w Kliczkowie (czwartek, godz. 19.00, zamek w Kliczkowie), we Wrocławiu (piątek, godz. 19.00, Oratorium Marianum), w Toruniu (sobota, godz. 18.00, Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego), Poznaniu (niedziela, godz. 18.00, Aula UAM).
"Muzyka Vivaldiego i Telemanna - pisze Szymon Małecki z biura prasowego festiwalu - (...) ciągle nas zachwyca, a jej piękno, choć liczy sobie prawie trzysta lat, jest dla nas niezmiennie świeże, odkrywcze i na tyle nam współczesne, że za każdym razem, kiedy mamy zmierzyć się z partyturami obu kompozytorów, odnajdujemy w nich wiele inspiracji i nowych, nie eksploatowanych artystycznie muzycznych wątków. Dlatego właśnie, jak wynika z festiwalowych statystyk, tak Antonio Vivaldi, jak i Georg Philipp Telemann należą do grona kompozytorów, których muzykę Arte dei Suonatori wraz ze swoimi gośćmi wykonuje najczęściej".
Urodzony w 1977 r. Alexis Kossenko ukończył studia w konserwatorium w Nicei. Naukę kontynuował w konserwatorium w Paryżu pod okiem Alaina Mariona i w Amsterdamie u Martena Roota. Artysta gra na wszystkich typach historycznych i współczesnych fletów poprzecznych oraz na fletach prostych. Współpracował m.in. z Philharmonie der Nationen, Ensemble Orchestral de Paris, Ensemble Orchestral de Basse Normandie, Orchestre de Bretagne, orkiestrami romantycznymi - Anima Aeterna, Orchestre Révolutionaire et Romantique, zespołami barokowymi i klasycznymi - Capriccio Stravagante, La Grande Ecurie et la Chambre du Roi, Le Concert d'Astrée, Mozart Akademie. Brał udział w nagraniu kilkudziesięciu płyt. Od kilku lat kieruje dwoma zespołami muzyki dawnej - La Bergamasca i Les Musiciens de Monsieur Croche.
Orkiestra Arte dei Suonatori należy do najlepszych polskich zespołów grających na instrumentach dawnych. Wypracowała swój własny, indywidualny styl wykonawczy, charakteryzujący się pięknym brzmieniem, żywiołową, a jednocześnie głęboką ekspresją oraz łatwością w przyswajaniu sobie różnych muzycznych stylów. Wydane przez Arte dei Suonatori płyty spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej. W ubiegłym roku opiniotwórczy brytyjski Gramophone uznał płytę "La Stravaganza" z koncertami A. Vivaldiego, nagraną przez orkiestrę Arte dei Suonatori i brytyjską skrzypaczkę Rachel Podger, za najlepszą w kategorii "instrumentalna muzyka barokowa" w roku 2003.
W tym roku festiwalowe koncerty odbywać się będą przede wszystkim w Poznaniu, Wrocławiu, Toruniu oraz na zamku w Kliczkowie (w pobliżu Bolesławca na Dolnym Śląsku). Program obejmuje głównie muzykę instrumentalną. W marcu odbędą się dwie serie koncertów. Pierwsza zostanie poświęcona concerti grossi J.F. Haendla (dyrygent Martin Gester), a druga będzie prezentować "Barok metafizyczny" (orkiestra Arte dei Suonatori wystąpi pod wodzą swojego lidera Aureliusza Golińskiego). Kwiecień upłynie pod hasłem "Baroku szalonego", a w czerwcu pod znakiem muzyki Haendla z Ryo Terakado w roli dyrygenta. W lipcu z Martinem Gesterem orkiestra będzie wykonywać program ukazujący polskie motywy w europejskiej muzyce barokowej. W październiku pojawi się w Polsce Rachel Podger, z którą zespół zagra koncerty z cyklu "La Stravaganza". Na koniec, w listopadzie, koncerty klawesynowe J.S. Bacha będzie grać Allan Rasmussen.
PM
Nasz Dziennik 16-02-2004

Autor: DW