Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Muzyka religijna

Treść

To jedna z niewielu płyt na naszym rynku, które w pełni satysfakcjonują swoim wysokim poziomem merytorycznym i wykonawczym. Bornus Consort i Schola Gregoriana Silesiensis wykonują najstarszą z zachowanych polifoniczną "Mszę żałobną" Johannesa Ockeghema, kompozytora franko-flamandzkiego. Polscy artyści poszli tropem wykonawczym wytyczonym swego czasu przez Ensemble Organum Marcela Peresa. Dodatkowym atutem tego albumu są dodane do "Mszy żałobnej" Ockeghema chorały z "Graduale Monasticum" Sióstr Klarysek z Krakowa i fragmenty mszy z "Mszału Rzymskiego Piusa V".

Johannes Ockeghem (1410-1497), In Agenda Defunctorum - Missa Requiem, Bornus Consort, Schola Gregoriana Silesiensis, Multikulti Project MCD 014 (2004)
Esteban Salas był w latach 1764-1803 "maestro de cappilla" najważniejszej na Kubie świątyni. Komponował przede wszystkim muzykę liturgiczną i paraliturgiczną. Oprócz pracy na rzecz katedry Esteban zajmował się nauczaniem muzyki. W swoich kompozycjach nie szukał nowości, szedł drogą sprawdzoną przez hiszpańskich twórców (Vado, Duron). Program tej płyty to muzyka wielkopostna - pasyjna. Zespół instrumentalny oraz chór prezentują wysoki poziom artystyczny. Spod ręki Salasa wyszła muzyka nosząca oryginalny koloryt i emocjonalność oraz pobożność Kubańczyków. Polecam.
Esteban Salas (1725-1803), Passio Domini Nostri Jesu Christi; Officium Hebdomadae Sanctae; Officium Defunctorum, Ars Longa de La Havane, Camerata Vocale Sine Nomine, Teresa Paz - dyrygent, K 617 161 (2004)
ks. Arkadiusz Jędrasik

"Nasz Dziennik" 2005-11-21

Autor: mj