Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Muzyczne sukcesy i porażki

Treść

Pod hasłem: "Przeżyjmy to jeszcze raz", warto dokonać krótkiego przeglądu najważniejszych wydarzeń operowych 2005 roku, nie tylko w kraju, ale również w najważniejszych centrach muzycznych świata.

Styczeń
Wiedeń - W samo południe Nowego Roku w "Złotej sali" wiedeńskiego Musikvereinu rozpoczął się tradycyjny koncert noworoczny Wiedeńskich Filharmoników. Muzycy tej sławnej orkiestry i prowadzący koncert Lorin Maazel przekazali 150 tysięcy euro na pomoc ludziom dotkniętym potężną falą tsunami w Tajlandii.
Warszawa - W Filharmonii Narodowej wystąpiła z owacyjnie przyjętym recitalem Sumi Jo, znakomita śpiewaczka koreańska, nazywana przez wielkiego Karajana "głosem z nieba".
Warszawa - na scenie Teatru Polskiego odbyła się premiera "Zemsty nietoperza" J. Straussa, pod batutą Jerzego Maksymiuka. Od niej rozpoczął działalność Mazowiecki Teatr Muzyczny Operetka.

Luty
Łódź - na scenie Teatru Wielkiego premiera współczesnej inscenizacji "Makbeta" G. Verdiego z interesującą kreacją Władymyra Openki w tytułowej partii.
Nowy Jork - Mariusz Kwiecień kolejny raz zdobył serca publiczności Metropolitan Opera. Tym razem zachwycał w partii hrabiego Almavivy w "Weselu Figara" Mozarta. Kilka tygodni wcześniej (15 stycznia) odniósł głośny sukces, debiutując w Operze Wiedeńskiej, gdzie zaśpiewał partię tytułowego Don Giovanniego w operze Mozarta. W listopadzie Mariusz Kwiecień pojawił się w MET ponownie, by zebrać entuzjastyczne opinie za kreację Gugliemo w "Cosi fan tutte" Mozarta.
Mediolan - strajk personelu La Scali spowodował najpierw odwołanie premiery "Damy pikowej" P. Czajkowskiego. Później w atmosferze skandalu podał się do dymisji Riccardo Muti, który przez 19 lat był dyrektorem muzycznym tego legendarnego teatru.

Marzec
Warszawa - Teatr Wielki gościł na swojej scenie Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu z Wilna, który zaprezentował interesujące przedstawienia "Żydówki" Halevy'ego i "Lokisa" Kutaviciusa.
Nowy Jork - sensacyjny debiut w MET Małgorzaty Walewskiej. Jej kreacja tytułowej bohaterki w "Samsonie i Dalilii" C. Saint-Saënsa została przyjęta przez wymagającą nowojorską publiczność gorącą owacją.

Kwiecień
Łódź - klęska premiery "Wesołej wdówki" w Teatrze Wielkim.
Warszawa - premiera "Aidy" G. Verdiego, która po wielu latach wróciła na scenę Opery Narodowej. Utrzymane w złoto-błękitnej tonacji przedstawienie zrealizowane zostało z rozmachem i wyobraźnią, tyle tylko, że w tych efektownych obrazach zagubił się bezpowrotnie dramat głównych bohaterów.
Poznań - w ramach V Festiwalu Hoffmannowskiego opera z Chemnitz zaprezentowała w Teatrze Wielkim interesującą inscenizację "Tristana i Izoldy" Wagnera. Również podczas tego festiwalu poznański Teatr Wielki przygotował polską premierę "Graczy" Szostakowicza i Meyera.
Praga - Narodne Divadlo przygotowało w jednym ciągu premierę nowej inscenizacji pełnej tetralogii "Pierścień Nibelunga" R. Wagnera.
Monachium - w Bayerische Staatsoper głośnym skandalem zakończyła się premiera "Rigoletta" G. Verdiego w reżyserii Doris Dörrie, która akcję opery umieściła na planecie małp. Publiczność głośnym i wytrwałym "buuu..." dała wyraz swojej dezaprobaty dla jej "nowoczesnej wizji".

Maj
Częstochowa - w bazylice na Jasnej Górze interesujące wykonanie oratorium "Quo vadis" F. Nowowiejskiego, dyrygował Jerzy Kosek.
Kraków - w rodzinnym mieście debiutował wreszcie Mariusz Kwiecień, którego kariera biegnie przez najważniejsze światowe sceny. Wystąpił w partii lorda Ashtona w "Łucji z Lammermoor" G. Donizetiego.
Warszawa - w Sali Kongresowej recital Barbary Hendricks, wielkiej gwiazdy światowej wokalistyki. W Filharmonii Narodowej wystąpił znany i ceniony zespół Musica Antiqua Köln.
Gdańsk - polska prapremiera "Edgara", wczesnej opery G. Pucciniego. Zaprezentowano wersję koncertową, dyrygował Albert Veronesi.
Nowy Jork - Ewa Podleś zaśpiewała w Carnegie Hall z ogromnym sukcesem partię Orfeusza w "Eurydyce i Orfeuszu" Glucka. Kilka tygodni później artystka wystąpiła z równym powodzeniem jako Erda, bogini ziemi, w "Pierścieniu Nibelunga" w Seattle.

Czerwiec
Luksemburg - otwarcie nowego gmachu filharmonii. Wydarzeniem otwarcia było prawykonanie VIII Symfonii "Pieśni przemijania"
K. Pendereckiego.
Wrocław - w Hali Ludowej premiera "Zygfryda", trzeciej części "Pierścienia Nibelunga" R. Wagnera. Zakończyła ją ponaddziesięciominutowa owacja. Największe brawa zebrali: Uwe Eitötter - Mime i Barbara Schneider - Hofstetter - Brunhilda.
Łódź - polska premiera "Kandyda" L. Bernsteina na scenie Teatru Wielkiego.
Gdańsk - w ramach festiwalu "Świętojańskie świętowanie" Opera Bałtycka przygotowała polską premierę "Zbójców", niemal już zupełnie zapomnianej opery G. Verdiego, w wersji koncertowej.

Lipiec i sierpień
Londyn - Aleksandra Kurzak partią Aspazji w "Mitrydatesie" debiutuje z powodzeniem w Covent Garden. Wcześniej entuzjastycznie oklaskiwano jej debiut w nowojorskiej MET.
Cypr - w ramach Pafos Aphrodite Festiwal Opera Narodowa z Warszawy wystawiła "Traviatę" Verdiego. To już czwarta wizyta naszego teatru na tym znanym festiwalu.
Europa - jak zwykle w okresie wakacji w pełni rozkwitają największe muzyczne i operowe festiwale. Przez Bayreuth, Salzburg, Monachium, Zurich, Orange, Lucernę, Veronę, Pesaro przewijają się tłumy żądnych wrażeń melomanów. Podobnie, tylko na znacznie mniejszą skalę, jest na polskich festiwalach. Warszawa (WOK), Busko, Krynica, Duszniki, Cieszyn mają również swoją wierną publiczność.

Wrzesień
Wrocław - po wieloletnim remoncie otworzono wreszcie gmach opery. Stało się to z okazji 60-lecia Opery Wrocławskiej. Pierwszą premierą była nowoczesna inscenizacja "Halki" w reżyserii Laco Adamika. Było pięknie i dostojnie, gmach po remoncie wygląda wspaniałe, tylko wychodząc z teatru, nie byłem pewien, czy to, co obejrzałem na scenie, to była nasza stara poczciwa "Halka" Moniuszki, czy tylko reżyserskie wariacje na jej temat!
Warszawa - w Operze Narodowej europejska premiera "Anny Kareniny", najnowszego baletu Borisa Ejfmana.
Poznań - V Dni Verdiego, ich największym wydarzeniem była premiera "Don Carlosa".
Gliwice - polska premiera musicalu "42. ulica" w reżyserii Marii Sartowej, dynamiczne, roztańczone przedstawienie okazało się wielkim sukcesem artystów Teatru Muzycznego.
Gdańsk - Opera Bałtycka wystawiła z powodzeniem, po raz pierwszy w swojej historii, "Kawalera srebrnej róży" R. Straussa.
Warszawa - Opera Kameralna wróciła, po trzyletniej przerwie, do Festiwalu Muzyki Staropolskiej, organizowanego od 1979 roku. To temu festiwalowi zawdzięczamy odkrycie i rekonstrukcję wielu zupełnie zapomnianych lub uznanych za zaginione dzieł muzyki polskiej.

Październik
Warszawa - premiera przeniesionej z Poznania do Opery Narodowej inscenizacji "Andrea Chenier" U. Giordano, w reżyserii Mariusza Trelińskiego, okazała się sukcesem realizatorów i wykonawców.
Warszawa - w koncertowym wykonaniu "Walkirii" R. Wagnera wystąpił w końcu legendarny tenor Placido Domingo, który zaśpiewał owacyjnie przyjętą partię Zygmunta.
Warszawa - życie muzyczne stolicy zostało zdominowane przez XV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Jego bezapelacyjnym triumfatorem został polski pianista Rafał Blechacz, który oprócz Grand Prix zdobył szereg nagród specjalnych.
Warszawa - "Holender tułacz" R. Wagnera po raz pierwszy w Filharmonii Narodowej. Wśród solistów same znakomitości: Hans Sotin (Daland), Erich Wottrich (Eryk), Christine Libor (Senta). Partię tytułową śpiewał David Pittman Jenning. Dyrygował Antoni Wit.

Listopad
Łódź - klapa premiery "Toski" w Teatrze Wielkim. Dawno już nie oglądałem tak brzydkiego w każdym calu przedstawienia.
Warszawa - Opera Narodowa, premiera baletu "Spartakus" do muzyki A. Chaczaturiana, w choreografii Emila Wesołowskiego, przeszła bez większego echa.
Palermo - w Teatro Massimo premiera "Króla Rogera" K. Szymanowskiego z Wojciechem Drabowiczem w roli tytułowej i Elżbietą Szmytką w partii Roksany.

Grudzień
Mediolan - tradycyjnie 7 grudnia, w dzień św. Ambrożego, patrona miasta, premiera "Idomeneo" Mozarta w reżyserii Luc Bondy'ego zainaugurowała kolejny sezon La Scali. Dyrygował Daniel Harding.
Szczecin - Hala K-1 Stoczni była miejscem prawykonania "Requiem Polskiego" K. Pendereckiego w jego pełnym kształcie. Koncert przygotowany w hołdzie poległym w Szczecinie w grudniu 1970 r. prowadził osobiście kompozytor. Aparat wykonawczy liczył ponad 300 artystów. Koncert uznano za jedno z najważniejszych wydarzeń artystycznych mijającego roku, a nawet ostatnich lat.
Bytom - w Operze Śląskiej prapremiera światowa "Muzeum histerycznego Mme Eurozy", opery autorskiej Piotra Schmidtkego.
Wrocław - kończący się rok jest od kilku lat dla Opery Wrocławskiej okazją do przygotowania superprodukcji w Hali Ludowej. Ten rok kończy premiera "Carmen" G. Bizeta w reżyserii Roberta Skolmowskiego, dyryguje Ewa Michnik.
Jak zwykle w takiej sytuacji rodzi się pytanie: Jaki będzie nadchodzący rok? Niebawem zaczniemy poznawać odpowiedź.
Adam Czopek

"Nasz Dziennik" 2005-12-30

Autor: ab