Mutter gra Mendelssohna
Treść
Obchody 200-lecia urodzin Feliksa Mendelssohna-Bartholdy'ego zaowocują z pewnością wznowieniem starych, cennych i tych zupełnie nowych nagrań muzyki tego znakomitego kompozytora romantycznego. Pierwszym tego dowodem jest najnowszy dwupłytowy (CD - DVD) album znakomitej niemieckiej skrzypaczki Anne-Sophie Mutter, która pod batutą Kurta Masura prowadzącego lipską Gewandhaus Orchester prezentuje Koncert skrzypcowy e-moll op. 64.
Rzadko kiedy nagranie od pierwszych taktów przykuwa uwagę słuchacza jak to dzisiaj prezentowane. Anne-Sophie Mutter od pierwszej frazy wydobywa z tego najpopularniejszego w całej literaturze skrzypcowej koncertu cały jego melodyczny urok, wdzięk i romantyczny klimat. Jej interpretacja jest kryształowo czysta, pełna wirtuozerii, a zarazem elegancka w każdej nucie. Mutter gra z pasją, znakomicie operując przy tym pastelowymi barwami melodii. Każda z trzech części koncertu żyje własnym klimatem, skrajne części urzekają lekkością i zwiewnością skrzypcowych pasaży i figuracji. Największe wrażenie pozostawia środkowa część z pięknie wyeksponowanym lirycznym tematem tkanym przez solistkę wyjątkowo delikatnym dźwiękiem. O orkiestrze można napisać krótko: świetna w każdym calu. Kurt Masur prowadzi ją w taki sposób, by partia skrzypiec zawsze brzmiała pełnym blaskiem.
Zawartość obu płyt uzupełnia Trio d-moll op. 49 na skrzypce (Anne-Sophie Mutter), wiolonczelę (Lynn Harrell), fortepian (André Previn) oraz Sonata skrzypcowa F-dur grana przez Anne-Sophie Mutter i André Previna. W obu przypadkach czystą przyjemnością dla słuchacza jest możliwość podziwiania zgodności i radości wspólnego muzykowania wymienionych artystów, którzy wręcz bawią się każdym wspaniale zagranym dźwiękiem. Cała interpretacja obu utworów urzeka świeżością i pełną słońca energią.
Adam Czopek
"Nasz Dziennik" 2009-03-31
Autor: wa