Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Musimy nadrobić 20 lat

Treść

Operator Logistyczny Paliw Płynnych jest ważną częścią polskiego systemu zaopatrującego kraj w paliwa płynne i stanowi jeden z warunków progowych zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski - twierdzi prezes OLPP Arkadiusz Siwko. Nowe inwestycje operatora przyczynią się także do wzrostu konkurencji na rynku i ustabilizowania cen paliw w naszym kraju.

Operator Logistyczny Paliw Płynnych dysponuje siecią 22 baz-magazynów paliwowych i surowcowych na terenie całego kraju. Pojemność tej infrastruktury wynosi obecnie 1,6 mln m sześc. Wkrótce operator przejmie od Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych sieć krajowych rurociągów przesyłowych o długości 620 km do transportu gotowych paliw i zdolności przesyłowej 9 mln m sześc rocznie. - OLPP jest najbardziej rynkową firmą sektora paliwowego w Polsce, a z naszych elementów logistyki korzysta cały rynek - mówi prezes.
Cały import paliw płynnych, który do Polski dociera za pośrednictwem baz magazynowych OLPP, jest niezbędnym elementem uzupełniającym ofertę paliwową rodzimych rafinerii. Magazyny OLPP pomagają unikać sytuacji kryzysowych. - Bez istnienia OLPP byłoby to niemożliwe, co potwierdził ubiegłoroczny kryzys z brakiem na rynku oleju napędowego. Aby można było szybko zareagować na braki tego paliwa, wykorzystano naszą bazę morską w Dębogórzu, do której sprowadzono paliwo i zażegnano kryzys. Logistyka paliwowa jest bardzo ważna - wyjaśnia Siwko.
Największymi klientami operatora są polskie rafinerie Lotos, Orlen, ale OLPP obsługuje cały rynek. Jednak zgodnie z wymaganiami UE Polska musi rozbudowywać swoje powierzchnie magazynowe. OLPP realizuje program inwestycyjny wychodzący naprzeciw tym wymaganiom oraz strategii rządowej, której celem jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski. Do 2012 r. wybudowane zostaną m.in. magazyny na paliwa i ropę naftową w okolicach Trójmiasta o pojemności około 8 mln ton oraz dodatkowe rurociągi.
- Bez tego programu inwestycji, które nie były w Polsce podejmowane od kilkudziesięciu lat, Polska funkcjonuje na bazie systemu logistyki paliwowej po PRL nieodpowiadającej dzisiejszym wymaganiom gospodarki i potrzebom bezpieczeństwa państwa. Nie budowano magazynów ani infrastruktury przesyłowej. Były tylko drobne inwestycje - twierdzi Siwko, dodając, że musimy nadrobić ostatnie 20 lat. Już w przyszłym roku rusza np. budowa nowego rurociągu między Gdańskiem i Płockiem.
Import paliw do Polski zwiększa się z roku na rok, co jest związane ze wzrostem zapotrzebowania na benzynę i olej napędowy wynikającym m.in. z szybkiego rozwoju gospodarczego. - Polska znajduje się na etapie głębokiego skoku gospodarczego i będzie on trwał jeszcze parę lat, co wiąże się z dalszym wzrostem popytu na paliwa. Zadaniem OLPP jest zapewnienie miejsca na magazynowanie i składowanie paliwa dla polskiej gospodarki i to właśnie robimy - podkreśla prezes Siwko.
Paweł Tunia
"Nasz Dziennik" 2007-06-15

Autor: wa