Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Modlitwa za Żydów

Treść

Sprawujący Liturgię według przedsoborowego Mszału Łacińskiego mają odtąd modlić się w Wielki Piątek za Żydów z użyciem nowego tekstu. Benedykt XVI zastąpił nim znajdującą się w Mszale Rzymskim z 1962 r. modlitwę o nawrócenie Żydów. Nową formę podaje nota watykańskiego Sekretariatu Stanu. Nowy łaciński tekst brzmi następująco: "Oremus et pro Judaeis... Módlmy się także za Żydów, ażeby Bóg i Pan nasz oświecił ich serca, by poznali Jezusa Chrystusa, Zbawiciela wszystkich ludzi. Módlmy się. Zegnijmy kolana. Powstańcie. Wszechmogący, wieczny Boże, który chcesz, by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy, spraw łaskawie, aby kiedy pełnia ludów wejdzie do Twojego Kościoła, cały Izrael został zbawiony. Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen". Nowe brzmienie modlitwy za Żydów w Mszale Przedsoborowym wywołało gwałtowny sprzeciw głównego rabina Rzymu i włoskiej rady rabinackiej. Krytykują oni umieszczenie w tekście modlitwy wezwania: "Aby Bóg i Pan nasz oświecił ich serca, aby poznali Jezusa Chrystusa, Zbawiciela wszystkich ludzi". Zdaniem rady rabinackiej w nowym brzmieniu modlitwa jest bardziej obraźliwa dla Żydów niż przedtem (usunięto z niej sformułowanie "lud zaślepiony" i prośbę o "wybawienie go z ciemności"). Do reakcji tych ustosunkowuje się ks. kard. Walter Kasper, przewodniczący watykańskiej Komisji ds. Kontaktów Religijnych z Judaizmem. Przypomina on, że pierwsza część nowego tekstu modlitwy jest zapożyczeniem z Listu do Rzymian św. Pawła (11, 25-26). "Dla nas Pismo ma charakter normatywny. Nikt nie powinien brać za obrazę faktu, że pozostajemy wierni naszemu Pismu, kiedy jest oczywiste - jak w tym przypadku - nie interpretujemy go w sposób ofensywny" - wyjaśnił na łamach włoskiej prasy. Zapewnił, że fragment dotyczący poznania Jezusa Chrystusa, Zbawiciela wszystkich ludzi, jest świadectwem naszej wiary w Jezusa Chrystusa. - Dla nas Jezus jest Chrystusem, czyli Mesjaszem i Synem Bożym. Żydzi nie uznają Go jako takiego, różnica w tym punkcie ma więc charakter konstytutywny i muszą się z nią pogodzić obie strony - podkreślił ks. kard. Kasper. Ujawnił też, że Benedyktowi XVI zależało na tym, aby nowy tekst modlitwy za Żydów nawiązywał do centralnego miejsca Chrystusa, "jak to już miało miejsce w deklaracji "Dominus Iesus" z 2000 roku". AKJ, KAI, RW "Nasz Dziennik" 2008-02-08

Autor: wa