Modlitwa Jezusowa ukierunkowuje nas na dziękczynienie
Treść
Pseudo-Antoni mówi, że mamy składać dzięki Bogu niemilknącymi ustami. Modlitwa Jezusowa może być niemilknącą modlitwą, modlitwą, która płynie niezmiennie do Boga. Może być nieustannym dziękczynieniem, niegasnącą radością.
Skoro żołnierze dochowują wiary cesarzowi, ponieważ są przez niego zaopatrywani w żywność, o ileż bardziej powinniśmy nieprzerwanie starać się składać niemilknącymi ustami dzięki Bogu i podobać się Jemu, który stworzył wszystko ze względu na człowieka / Pseudo-Antoni Wielki, Naszego w gronie świętych Ojca Antoniego Wielkiego pouczenia o zachowaniu ludzi i właściwym sposobie postępowania, [w:] Pseudo-Antoni Wielki. Izajasz Anachoreta. Wybór tekstów z I tomu Filokalii, przekład: C. Dobak, redakcja, komentarze i słownik: S. Hiżycki OSB, Wyd. Tyniec, Kraków 2017, s. 68 /.
Jaką rolę odgrywa w naszej modlitwie i w naszym życiu duchowym dziękczynienie Bogu? Jak często dziękujemy Bogu w modlitwie? Za co mamy dziękować? Pseudo-Antoni mówi o tym, że Bóg stworzył wszystko ze względu na człowieka. On jest uważany za koronę stworzenia. Jego na końcu stworzył Bóg i powiedział do niego: Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną (Rdz 1,28).
Święty Paweł zachęca nas do pójścia jeszcze głębiej – W każdym położeniu dziękujcie, taka jest bowiem wola Boża w Jezusie Chrystusie względem was (1 Tes 5,18). W jaki sposób dziękować Bogu w każdym położeniu? Czy nie jest to przesada? Czy mamy dziękować Bogu nawet w sytuacji grzechu, przemocy czy niewiary?
Warto zwrócić uwagę, że św. Paweł mówi o woli Bożej w Chrystusie względem człowieka. To sam Bóg wzywa nas do dziękczynienia. To zarazem tworzy odpowiednią relację z Nim. Wdzięczność wynika przede wszystkim z tego, że widzę Boga obecnego w moim życiu. Dostrzegam Boga, z którym łączy mnie więź. W niej natomiast, w jak każdej relacji, element wdzięczności jest bardzo istotny. Jeśli wierzę, że to, co dzieje się w moim życiu jest znane Bogu i że On jest rzeczywistym Panem nieba i ziemi, to dla Niego nie ma rzeczy niemożliwych i wiara podpowiada mi, że nic nie wymknęło się spod Jego kontroli.
Dziękczynienie pozwala także dostrzec, że nie wszystko zawdzięczam sobie, ale głównie innym. Uwalnia od egoizmu, uczy docenienia darów Bożych i drugiego człowieka. Sprawia, że widzę działanie Boże w moim życiu i w świecie, że widzę przede wszystkim Jego obecność.
Święty Ignacy Loyola wskazuje, aby wieczorny rachunek sumienia rozpoczynać od dziękczynienia. Pozwoli to spojrzeć na grzechy najpierw z perspektywy dobra, które się w moim życiu dokonały. Jeżeli dostrzegam w pierwszej kolejności dobro w moim życiu, to od razu zaczynam inaczej patrzeć na inne rzeczy. Warto poświęcić kilka chwil na końcu każdego dnia i zobaczyć co w nim mnie spotkało dobrego. Dostrzegając to mogę wyrazić za to wdzięczność Bogu. Tak uczę się niemilknącego dziękczynienia.
Modlitwa Jezusowa ukierunkowuje nas na dziękczynienie, gdyż ukierunkowuje nas na Chrystusa. Już samo podjęcie modlitwy oznacza, że dostrzegam Boga, który jest i działa, a wołający stara się zobaczyć to Jego działanie i tę niewidzialną Jego obecność. Pseudo-Antoni mówi, że mamy składać dzięki Bogu niemilknącymi ustami. Modlitwa Jezusowa może być niemilknącą modlitwą, modlitwą, która płynie niezmiennie do Boga. Może być nieustannym dziękczynieniem, niegasnącą radością.
Brunon Koniecko OSB – urodził się w 1983 r. w Białymstoku. Jest absolwentem administracji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Od 2012 profes opactwa tynieckiego. W latach 2011-2016 pracował w Wydawnictwie Benedyktynów Tyniec. Od 2015 r. jest sekretarzem kapituły klasztoru tynieckiego. Prowadzi rekolekcje „Oddychać Imieniem. Modlitwa Jezusowa” w Tyńcu. Autor książek: Medytować to…, Nie żartujcie sobie z Bóstwa!, Modlitwa Jezusowa. Przewodnik po rekolekcjach Oddychać Imieniem
Żródło: cspb.pl, 26
Autor: mj