Moda na "Carmen"
Treść
W poprzednim sezonie premiery w Gliwicach i Bytomiu oraz wznowienie w Szczecinie jasno wskazywały, że "Carmen" G. Bizeta ostatnio zaczęła się cieszyć wyjątkowym powodzeniem na scenach operowych. Potwierdzeniem tego jest dzisiejsza premiera tej opery w Teatrze Wielkim w Łodzi. To już szósta inscenizacja "Carmen" na łódzkiej scenie.
Nie ma najmniejszej wątpliwości, że to dzieło jest najpopularniejszą i najchętniej oglądaną operą, a swoje powodzenie zawdzięcza z jednej strony wspaniałej muzyce o hiszpańskim kolorycie i temperamencie, z drugiej - wyrazistej konstrukcji głównych bohaterów i pięknym ariom, z których wiele to autentyczne operowe przeboje. Habanera, seguidilla i aria "z kartami" Carmen, kuplety Toreadora, wspaniała uwertura czy aria "z kwiatkiem" Don José zawsze i wszędzie przyjmowane są burzą oklasków. Nie mniejsze emocje budzi też pełna temperamentu scena baletowa w II akcie.
Znając dzisiejsze powodzenie "Carmen", aż trudno uwierzyć, że jej paryska prapremiera w 1875 roku zakończyła się kompletnym niepowodzeniem. Bizet długo nie mógł się pogodzić z klęską swojego dzieła. Punktem zwrotnym w jego historii stała się zakończona głośnym sukcesem premiera w Wiedniu, która odbyła się kilka miesięcy po śmierci kompozytora.
Od tego momentu o roli tytułowej Cyganki marzą wszystkie śpiewaczki dysponujące mezzosopranem. To jedna z najpiękniejszych w całej literaturze operowej partii napisanych na ten gatunek głosu. Do historii przeszły wielkie kreacje Georgette Leblance, Emmy Calvé, Geraldine Farrar, Giulietty Simionato, Rise Stevens, Agnes Baltsy. W Polsce największe sukcesy odnosiły w tej partii: Franciszka Denis-Słoniewska, Wanda Wermińska, Krystyna Szczepańska, Krystyna Szostek-Radkowa, a ostatnio Małgorzata Walewska i Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak. Nie mniejszym powodzeniem wśród tenorów cieszy się partia Don José. Mario del Monaco, Giuseppe di Stefano, Placido Domingo, José Carreras, Luis Lima, Francisco Araiza, Wiesław Ochman czy Ryszard Karczykowski to tylko niewielka część z długiej listy wykonawców tej roli.
Najnowszą łódzką inscenizację realizują: Laco Adamik - reżyseria, Milan Davic - scenografia. Przy pulpicie dyrygenckim stanie Tadeusz Wojciechowski.
Adam Czopek
"Nasz Dziennik" 2006-11-18
Autor: wa