Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Mniej pociągów regionalnych

Treść

Tradycyjnie w grudniu spółka PKP Przewozy Regionalne zmienia rozkład jazdy. Od 12 grudnia zostanie zlikwidowanych 75 pociągów regionalnych, pojawią się za to nowe połączenia międzywojewódzkie, krajowe i międzynarodowe. Nowy rozkład wprowadza także szereg zmian tras przejazdów, relacji i terminów kursowania pociągów.
Dwunastego grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy PKP PR, który będzie obowiązywał przez rok. PKP zapewniają, że zmiany nie dotyczą pociągów "cieszących się szczególnym powodzeniem wśród pasażerów" i tłumaczą je regulacjami w zakresie organizacji i dofinansowania przewozów w regionach. Mówiąc wprost, PKP przypominają, że wpływ na rozkład miała polityka transportowa poszczególnych samorządów wojewódzkich - organizatorów transportu na swoim terenie.
W okresie od 12 grudnia 2004 r. do 10 grudnia 2005 r. uruchomionych zostanie 2986 pociągów regionalnych (tj. o 75 mniej niż w latach 2003/2004), w tym 2759 pociągów osobowych krajowych oraz 40 kursów kolejowej komunikacji autobusowej (tj. o 17 kursów mniej). Spółka przewiduje zwiększenie ze 118 do 130 liczby pociągów osobowych międzynarodowych (uruchamianych przede wszystkim w komunikacji przygranicznej) oraz regionalnych pociągów pospiesznych krajowych z 92 do 97.
Nowy rozkład przewiduje także uruchomienie 293 pociągów międzywojewódzkich, w tym 267 pociągów krajowych i 26 pociągów międzynarodowych. Planuje również zwiększenie z 40 do 52 tzw. łączników do pociągów międzywojewódzkich. Ich uruchamianie ma umożliwić szybkie i łatwe połączenia kolejowe bez konieczności przesiadania się (są to grupy wagonów kursujące w pociągach międzywojewódzkich, z których na określonym odcinku tworzone są samodzielne pociągi lub są przełączane do innych kursujących składów).
Na głównych szlakach, szczególnie w obrębie większych aglomeracji - takich jak Warszawa, Katowice, Trójmiasto, Poznań, Szczecin, Wrocław - w dni robocze mają kursować pociągi regionalne w godzinach szczytu (dowozy do pracy i szkół) co 15-30 min, poza nimi - co godzinę; w dni wolne od pracy - co 2 godziny. W przypadku pozostałych miast wojewódzkich częstotliwość kursowania w godzinach szczytu będzie kształtowała się w granicach 40-60 min, a poza szczytem i w dni wolne od pracy - co 2-3 godz.
Od 12 grudnia br. pociągi: "Zielonogórzanin", "Starosta", "Pobrzeże", "Gałczyński", "Wybrzeże" będą obsługiwane przez spółkę PKP Intercity.
Według związkowców, nowy rozkład nie pokrywa się z głoszonymi przez zarząd PKP hasłami walki o klienta i podnoszenia standardu usług. - To jest skandal. Są to słowa bez pokrycia, bo odwoływanie pociągów i rozwalanie rozkładu jazdy jest tylko po to, aby utrudnić podróżowanie pociągami i pokazać społeczeństwu, że kolejarze to są nieudacznicy - stwierdził Stanisław Kogut, przewodniczący Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność". Według niego, zmiany w rozkładzie sprawią, że ludzie będą wybierać inne środki lokomocji.
Robert Popielewicz

"Nasz Dziennik" 2004-11-30

Autor: kl